Dansträning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen dansträning relaterar till syftet med ämnet dansteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om träningsprocessens olika delar samt förmåga att tillämpa dem för att utveckla danstekniska färdigheter. Förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.
- Kunskaper om anatomi och kompletterande träningsmetoder. Kunskaper om betydelsen av kontinuerlig träning och om hur den egna kroppen fungerar i träningssammanhang.
- Kunskaper om hur övningar, lektioner och träning metodiskt byggs upp inom olika dansgenrer och kompletterande träningsmetoder.
- Förmåga att använda begrepp och vokabulär inom olika dansgenrer och träningsmetoder.
- Kunskaper om arbetsmiljöfrågor i relation till den egna miljön.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen dansträning.
- Träningsprocessens delar, dvs. memorering av rörelser, kontinuerlig träning och arbete med placering. Hur man kan följa sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.
- Grundläggande anatomi.
- Skadeförebyggande träning. Dansteknikövningar med betoning på att arbeta anatomiskt och fysiskt rätt.
- Övningar för uppvärmning, nedvarvning, stretch och vila samt hur dessa moment kan sättas samman för att förstärka danstekniska övningar.
- Övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka.
- Kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning. Hur övningar och träningsprogram sätts samman för att stärka och optimera den egna kroppen i dansteknikträning.
- Övningar i stresshantering och hur dessa genomförs för att hantera situationer som kan upplevas som pressade både i träningssituationer och vid sceniska framträdanden.
- Begrepp, till exempel stretch, uppvärmning och nedvarvning.
- Arbetsmiljöns betydelse för dansträning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen dansträning.
Eleven redogör översiktligt för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar i samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik.
Eleven utvärderar med enkla omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel.
Eleven redogör utförligt för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar efter samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar efter samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik.
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel samt ger förslag på förändringar för att bättre anpassa träningen till anatomiska krav och kroppens fysik.
Eleven utför med viss säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch.
Dessutom sätter eleven i samråd med handledare samman ett program för att träna detta.
Eleven utvärderar sin träning med enkla omdömen.
Eleven utför med viss säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch.
Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta.
Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen.
Eleven utför med säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch.
Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta.
Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur träningen kan förbättras.
Eleven genomför även med viss säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka.
Dessutom sätter eleven i samråd med handledare samman ett program för att träna detta.
Eleven utvärderar sin träning med enkla omdömen.
Eleven genomför även med viss säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka.
Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta.
Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt skapar och genomför vid behov nya övningar för att stärka kroppens svaga delar.
Eleven genomför även med säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka.
Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta.
Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt skapar och genomför vid behov nya övningar för att stärka kroppens svaga delar.
Eleven redogör översiktligt för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning.
Eleven redogör utförligt för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning.
Eleven genomför med viss säkerhet övningar i stresshantering.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sin egen arbetsmiljö.
Eleven genomför med viss säkerhet övningar i stresshantering.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen arbetsmiljö.
Eleven genomför med säkerhet övningar i stresshantering.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen arbetsmiljö samt ger förslag på hur arbetsmiljön kan förbättras.
Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar.
Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar.
Eleven använder med säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."