Dansteknik 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen dansteknik 3 relaterar till syftet med ämnet dansteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om koder och konventioner som används vid träning i dansteknikens olika genrer.
- Kunskaper om träningsprocessens olika delar samt förmåga att tillämpa dem för att utveckla danstekniska färdigheter. Förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.
- Kunskaper om och färdigheter i att utföra dans inom minst två dansgenrer.
- Förståelse av hur kropp och dansrörelser måste förhålla sig till dansteknikens konventioner, riktningar i rummet, andra medverkande samt olika typer av rum och sammanhang.
- Kunskaper om musik och relationen till dans. Förmåga att genom dansen uppfatta och använda olika förhållningssätt till tid, dynamik och rytm.
- Kunskaper om anatomi och kompletterande träningsmetoder. Kunskaper om betydelsen av kontinuerlig träning och om hur den egna kroppen fungerar i träningssammanhang.
- Kunskaper om hur övningar, lektioner och träning metodiskt byggs upp inom olika dansgenrer och kompletterande träningsmetoder.
- Förmåga att använda begrepp och vokabulär inom olika dansgenrer och träningsmetoder.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen dansteknik 3.
- Teknikträningens koder och konventioner.
- Träningsprocessens delar, dvs. memorering av rörelser, kontinuerlig träning och arbete med placering samt sambandet mellan träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen. Hur man kan följa sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.
- Fördjupad dansteknik i en eller flera genrer.
- Utveckling av hur kunskaperna i placering ska användas i danstekniska övningar.
- Fördjupad träning av kroppsminnet med komplexa övningar. Rörelsevokabulär i relation till stildrag och tydlighet i rörelser, dynamiska kvaliteter, spatial förmåga och rörelsernas relation till musikens dynamik och periodicitet.
- Träning i stilkänsla och interpretation genom att omsätta de danstekniska övningarna till ett personligt rörelseuttryck.
- Fördjupad träning av den spatiala förmågan i relation till den egna kroppen, andra medverkande och användning av rummet beroende på sammanhanget.
- Fördjupning om dansens relation till och samspel med ljud, tystnad och olika typer av musik, levande och inspelad, utifrån genrernas konventioner. Hur man förhåller rörelseuttryckets dynamik till musikens fraser, periodicitet och dynamik.
- Fördjupning om hur den egna kroppen fungerar.
- Fördjupad träning i koordination, rörlighet, styrka, uthållighet och koncentration.
- Sammansättning av fraser och övningar till musik enligt genrernas konventioner.
- Begrepp, till exempel stildrag, tydlighet i rörelsen, interpretation, personligt rörelseuttryck, musikalisk periodicitet samt dansgenrernas vokabulär.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen dansteknik 3.
Eleven tillämpar med viss säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen.
I färdighetsträningen memorerar och utför eleven med viss säkerhet övningar samt korrektioner av placering.
Eleven gör även enkla reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen, framför allt vad gäller användning av dynamiska kvaliteter, tydlighet i rörelser och rörelseuttryckens dynamik till musikens fraser, periodicitet och dynamik.
Eleven arbetar utifrån sina reflektioner i samråd med handledare för att förbättra sin dansteknik.
Eleven tillämpar med säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen.
I färdighetsträningen memorerar och utför eleven med viss säkerhet komplexa övningar samt korrektioner av placering.
Eleven gör även välgrundade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen, framför allt vad gäller användning av dynamiska kvaliteter, tydlighet i rörelser och rörelseuttryckens dynamik till musikens fraser, periodicitet och dynamik.
Eleven arbetar utifrån sina reflektioner efter samråd med handledareför att förbättra sin dansteknik.
Eleven tillämpar med säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen.
I färdighetsträningen memorerar och utför eleven med säkerhet komplexa övningar samt korrektioner av placering.
Eleven gör även välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen, framför allt vad gäller användning av dynamiska kvaliteter, tydlighet i rörelser och rörelseuttryckens dynamik till musikens fraser, periodicitet och dynamik.
Eleven arbetar utifrån sina reflektioner efter samråd med handledare för att förbättra sin dansteknik.
Eleven undersöker med tillfredsställande resultat och utför med viss säkerhet rörelsevokabulär med dynamiska skillnader i relation till kvaliteterna tyngd, flöde och energi.
I dansen utför eleven rörelsevokabulären med vissstilkänsla och tydlighet i rörelser samt anpassar rörelsevokabulären till tid och rum enligt genrernas grundläggande formspråk.
Dessutom redogör eleven översiktligt för skillnader mellan olika rörelsekvaliteter.
I dansen förhåller eleven med viss säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner, andra medverkande och olika typer av rum och sammanhang.
Dessutom följer och anpassar eleven med viss säkerhet dansen till musikens fraser, periodicitet och dynamik med ett tillfredsställande rörelseuttryck.
Eleven undersöker med tillfredsställande resultat och utför med viss säkerhet rörelsevokabulär med dynamiska skillnader i relation till kvaliteterna tyngd, flöde och energi.
I dansen utför eleven rörelsevokabulären med vissstilkänsla och tydlighet i rörelser samt anpassar rörelsevokabulären till tid och rum enligt genrernas grundläggande formspråk.
Dessutom redogör eleven utförligt för skillnader mellan olika rörelsekvaliteter.
I dansen förhåller eleven med viss säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner, andra medverkande och olika typer av rum och sammanhang.
Dessutom undersöker samt följer och anpassar eleven med viss säkerhet dansen till musikens fraser, periodicitet och dynamik med ett tillfredsställande rörelseuttryck.
Eleven undersöker med gott resultat och utför med säkerhet rörelsevokabulär med dynamiska skillnader i relation till kvaliteterna tyngd, flöde och energi.
I dansen utför eleven rörelsevokabulären med viss stilkänsla och tydlighet i rörelser samt anpassar rörelsevokabulären till tid och rum enligt genrernas grundläggande formspråk.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för skillnader mellan olika rörelsekvaliteter.
I dansen förhåller eleven med säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner, andra medverkande och olika typer av rum och sammanhang.
Dessutom undersöker samt följer och anpassar eleven med säkerhet dansen till musikens fraser, periodicitet och dynamik med ett gott rörelseuttryck.
Elevenutforskar i färdighetsträningen med tillfredsställande resultat hur den egna kroppen fungerar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur den egna kroppen fungerar och ger förslag på kompletterande träningsmetoder som kan förbättra den egna fysiken.
Eleven tränar i samråd med handledare koordination, rörlighet, styrka, uthållighet och koncentration.
Dessutom sätter eleven i samråd med handledare samman enklare fraser och övningar och använder med viss säkerhet rörelsevokabulär, tyngd, flöde och tid.
Elevenutforskar i färdighetsträningen med tillfredsställande resultat hur den egna kroppen fungerar.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur den egna kroppen fungerar och ger välgrundade förslag på kompletterande träningsmetoder som kan förbättra den egna fysiken.
Eleven tränar efter samråd med handledarekoordination, rörlighet, styrka, uthållighet och koncentration.
Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman enklare fraser och övningar i relation till rum och musik och använder med viss säkerhet rörelsevokabulär, tyngd, flöde och tid.
Eleven utforskar i färdighetsträningen med gott resultat hur den egna kroppen fungerar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur den egna kroppen fungerar och ger välgrundade och nyanserade förslag på kompletterande träningsmetoder som kan förbättra den egna fysiken.
Eleven tränar efter samråd med handledare koordination, rörlighet, styrka, uthållighet och koncentration.
Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman enklare fraser och övningar i relation till rum och musik och använder med säkerhet rörelsevokabulär, tyngd, flöde och tid.
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i redogörelser och danstekniska övningar.
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i redogörelser och danstekniska övningar.
Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i redogörelser och danstekniska övningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."