Designmodeller
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen designmodeller relaterar till syftet med ämnet design, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om design samt förmåga att analysera och värdera design ur olika aspekter.
- Kunskaper om designprocessen och förmåga att genomföra en designprocess.
- Förmåga att välja och värdera information från olika källor.
- Förmåga att välja, använda och vårda maskiner, verktyg och material.
- Färdigheter i att visualisera förslag två- och tredimensionellt.
- Förmåga att utvärdera sin process och sitt resultat.
- Förmåga att presentera delarna i designprocessen och resultatet med bild, modell, ritning, skrift och tal.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen designmodeller.
- Hur modellarbeten planeras, struktureras och genomförs.
- Modellarbete med fokus på estetik, material, skalteknik och hantverksmässigt utförande.
- Modellarbete med hänsyn till ekonomi, miljö och återanvändning.
- Analog eller virtuell användning av olika material och tekniker för två- och tredimensionell visualisering.
- Verktyg och material för skisser och modellbyggande samt hur de väljs, används och vårdas.
- Modeller för analys och värdering av arbetsprocessen och bedömning av det färdiga resultatet.
- Presentation av idéer med skiss, ritning, modell, skrift och tal.
- Projektarbetsmetodik, till exempel projektplan, loggbok, val av metod, material och teknik.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen designmodeller.
Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor för att lösa en modelluppgift samt värderar med enkla omdömen källornas trovärdighet och relevans.
Eleven planerar, strukturerar och genomför en styrd modelluppgift.
I arbetet väljer eleven i samråd med handledare material, metod, teknik och presentationsform samt använder med viss säkerhet verktyg och material.
Eleven visualiserar med tillfredsställande resultat två- och tredimensionella idéer både analogt och virtuellt.
Eleven utför arbetet utifrån styrda kriterier och uppnår ett estetiskt och funktionellt tillfredsställande resultat.
Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor för att lösa en modelluppgift samt värderar med enkla omdömen källornas trovärdighet och relevans.
Eleven planerar, strukturerar och genomför en vald modelluppgift.
Eleven motiverar utförligt sitt val av uppgift.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, metod, teknik och presentationsform samt använder med viss säkerhet verktyg och material.
Eleven visualiserar med tillfredsställande resultat två- och tredimensionella idéer både analogt och virtuellt.
Eleven utför arbetet utifrån egna val och uppnår ett estetiskt och funktionellt tillfredsställande resultat samt motiverar utförligt sina val.
Eleven söker och väljer m ed säkerhet information från olika källor för att lösa en modelluppgift samt värderar med nyanserade omdömen källornas trovärdighet och relevans.
Eleven planerar, strukturerar och genomför en vald modelluppgift.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sitt val av uppgift.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, metod, teknik och presentationsform samt använder med säkerhet verktyg och material.
Eleven visualiserar med gott resultat två- och tredimensionella idéer både analogt och virtuellt.
Eleven utför arbetet utifrån egna val och uppnår ett estetiskt och funktionellt gott resultat samt motiverar utförligt och nyanserat sina val.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt resultat med enkla omdömen utifrån estetiska, funktionella, ekonomiska och miljömässiga aspekter.
Eleven gör också en enkel jämförelse av sin egen process och sitt egna resultat och andras när det gäller val av material, skalteknik och hantverksmässigt utförande.
Dessutom presenterar eleven med viss säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt resultat med nyanserade omdömen utifrån estetiska, funktionella, ekonomiska och miljömässiga aspekter.
Eleven gör också en välgrundad jämförelse av sin egen process och sitt egna resultat och andras när det gäller val av material, skalteknik och hantverksmässigt utförande.
Dessutom presenterar eleven med viss säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt resultat med nyanserade omdömen utifrån estetiska, funktionella, ekonomiska och miljömässiga aspekter samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven gör också en välgrundad och nyanserad jämförelse av sin egen process och sitt egna resultat och andras när det gäller val av material, skalteknik och hantverksmässigt utförande.
Dessutom presenterar eleven med säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."