Digitalt skapande 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen digitalt skapande 1 relaterar till syftet med ämnet digitalt skapande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om digitala och analoga skapandeprocesser.
- Förmåga att skapa och gestalta olika uttryck med digitala verktyg.
- Kunskaper om digitala verktyg för att skapa och gestalta olika uttryck.
- Förmåga att samarbeta via webb och nätverk, både synkront och asynkront.
- Kunskaper om olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen digitalt skapande 1.
- Analoga och digitala skapandeprocesser, skissarbete både utan och med digitala verktyg.
- Gränslandet mellan konst och teknik samt hur det formar skapandeprocesser.
- Kombinationer av olika uttryck för digitala produktioner.
- Digitala verktyg för skapande och gestaltande. Hur man väljer lämpligt verktyg för skapande och bevarande.
- Programvara och hårdvara som används för skapande i olika estetiska uttrycksformer.
- Samarbetsformer vid digitala produktioner.
- Presentationsvägar och spridningsvägar för digitala produktioner, till exempel internet, digitala tryck och olika lagringsmedier.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen digitalt skapande 1.
Eleven redogör översiktligt för någon digital eller analog skapandeprocess.
I eget skapande och gestaltande prövar eleven med viss säkerhet digitala verktyg och några olika estetiska uttryck.
Eleven gör en enkel jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål.
Eleven väljer i samråd med handledarelämplig programvara eller hårdvara för några olika uttryck.
Dessutom motiverar eleven översiktligt sina val av program- eller hårdvara.
Eleven redogör utförligt för några digitala och analoga skapandeprocesser.
I eget skapande och gestaltande prövar och använder eleven med viss säkerhet digitala verktyg och några olika estetiska uttryck.
Eleven gör en välgrundad jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål.
Eleven väljer efter samråd med handledare lämplig programvara eller hårdvara för några olika uttryck.
Dessutom motiverar eleven utförligt sina val av program- eller hårdvara.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera digitala och analoga skapandeprocesser.
I eget skapande och gestaltande prövar och använder eleven med säkerhet digitala verktyg och några olika estetiska uttryck.
Eleven gör en välgrundad och nyanserad jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål.
Eleven väljer efter samråd med handledare lämplig programvara eller hårdvara för några olika uttryck.
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val av program- eller hårdvara.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med viss säkerhet via webb och nätverk.
Eleven redogör översiktligt för olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med viss säkerhet via webb och nätverk.
Eleven redogör utförligt för olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner.
Dessutom producerar eleven själv i några olika format.
Eleven samarbetar med säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med säkerhet via webb och nätverk.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner.
Dessutom producerar eleven själv i några olika format samt motiverar utförligt och nyanserat sina val av format.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."