Digitalt skapande 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen digitalt skapande 2 relaterar till syftet med ämnet digitalt skapande, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om digitala och analoga skapandeprocesser.
- Förmåga att skapa och gestalta olika uttryck med digitala verktyg.
- Kunskaper om digitala verktyg för att skapa och gestalta olika uttryck.
- Förmåga att samarbeta via webb och nätverk, både synkront och asynkront.
- Kunskaper om plattformar för digitalt samarbete.
- Kunskaper om olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen digitalt skapande 2.
- Skapande och gestaltande processer från idé till färdig produktion.
- Estetiska och tekniska begrepp och metoder för analys av digitala uttryck.
- Metoder för analys av digitalt skapade gestaltningar samt tekniska och konstnärliga kvaliteter.
- Digitala verktyg för skapande och gestaltande.
- Fördjupad och specialiserad programvara och hårdvara som används för skapande i en eller flera olika estetiska uttrycksformer.
- Kommunikation med digital teknik och digitala medier.
- Samarbeten, synkront och asynkront, via digitala plattformar, till exempel webbapplikationer, wiki och tankekartor.
- Plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner, till exempel bloggar och andra sociala medier och spridningsplattformar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen digitalt skapande 2.
Eleven redogör översiktligt för någon skapande och gestaltande process från idé till färdig produktion samt gör enkla jämförelser mellanolika tekniska och konstnärliga lösningar.
Eleven redogör utförligt för några skapande och gestaltande processer från idé till färdig produktion samt gör välgrundade jämförelser mellanolika tekniska och konstnärliga lösningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera skapande och gestaltande processer från idé till färdig produktion samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser mellanolika tekniska och konstnärliga lösningar.
Eleven genomför med viss säkerhet ett större skapande eller gestaltande arbete med digitala verktyg från idé till färdig gestaltning inom ett eller flera estetiska uttryck.
Eleven definierar den bakomliggande idén.
Resultatet är tillfredsställande.
I arbetet väljer eleven i samråd med handledarelämplig programvara, hårdvara och plattform för sina egna valda uttryck.
Dessutom motiverar eleven översiktligt sina val av programvara, hårdvara och plattform.
Eleven genomför med viss säkerhet ett större skapande eller gestaltande arbete med digitala verktyg från idé till färdig gestaltning inom ett eller flera estetiska uttryck.
Eleven definierar den bakomliggande idén.
Resultatet är tillfredsställande.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare lämplig programvara, hårdvara och plattform för sina egna valda uttryck.
Dessutom motiverar eleven utförligt sina val av programvara, hårdvara och plattform.
Eleven genomför med säkerhet ett större skapande eller gestaltande arbete med digitala verktyg från idé till färdig gestaltning inom ett eller flera estetiska uttryck.
Eleven definierar den bakomliggande idén.
Resultatet är gott.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare lämplig programvara, hårdvara och plattform för sina egna valda uttryck.
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val av programvara, hårdvara och plattform.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med viss säkerhet via webb och nätverk.
Eleven redogör översiktligt för olika plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med viss säkerhet via webb och nätverk.
Dessutom lägger eleven upp gemensamma skapande projekt på plattformar som en kanal för samarbete.
Eleven redogör utförligt för olika plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner.
Eleven samarbetar med säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med säkerhet via webb och nätverk.
Dessutom lägger eleven upp gemensamma skapande projekt på plattformar som en kanal för samarbete.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner.
När arbetet är utfört presenterar eleven sin produktion i lämpligt format samt motiverar översiktligt sitt val av format.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sitt arbete utifrån den bakomliggande idén.
När arbetet är utfört presenterar eleven sin produktion i lämpligt format samt motiverar utförligt sitt val av format.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete utifrån den bakomliggande idén.
När arbetet är utfört presenterar eleven sin produktion i lämpligt format samt motiverar utförligt och nyanserat sitt val av format.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete utifrån den bakomliggande idén samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."