Djur för forskningsändamål

kurs
Kurskod
DJFDJU0
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen djur för forskningsändamål relaterar till syftet med ämnet djur för forskningsändamål, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen djur för forskningsändamål.

Biologisk grund

Arbetsuppgifter och utrustning

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen djur för forskningsändamål.

E
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer djurarter som ofta används för forskningsändamål.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de olika djurarternas biologi och naturliga beteende.
När eleven observerar djurens beteende redogör hen med viss säkerhet för tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel.
Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar forskningsdjurens trivsel och föreslår enkla åtgärder för att förbättra forskningsdjurens hälsa och närmiljö.
Dessutom redogör eleven översiktligt för utfodring och foderhantering samt för fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
C
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer djurarter som ofta används för forskningsändamål.
Dessutom redogör eleven utförligt för de olika djurarternas biologi och naturliga beteende.
När eleven observerar djurens beteende redogör hen med viss säkerhet för tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel.
Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar forskningsdjurens trivsel och föreslår åtgärder för att förbättra forskningsdjurens hälsa och närmiljö.
Dessutom redogör eleven utförligt för utfodring och foderhantering samt för fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
A
Eleven identifierar med säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer djurarter som ofta används för forskningsändamål.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de olika djurarternas biologi och naturliga beteende.
När eleven observerar djurens beteende redogör hen med säkerhet för tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar forskningsdjurens trivsel och föreslår avancerade åtgärder för att förbättra forskningsdjurens hälsa och närmiljö.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utfodring och foderhantering samt för fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
E
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete med forskningsdjur samt sköter och hanterar i samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt utifrån djurens behov.
Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
När eleven arbetar med forskningsdjur följer hen aktuella etiska regler, hygienrutiner samt redogör översiktligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med forskningsdjur.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete med forskningsdjur samt sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt utifrån djurens behov.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
När eleven arbetar med forskningsdjur följer hen aktuella etiska regler, hygienrutiner samt redogör utförligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med forskningsdjur.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete med forskningsdjur samt sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt utifrån djurens behov.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
När eleven arbetar med forskningsdjur följer hen aktuella etiska regler, hygienrutiner samt redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med forskningsdjur.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."