Djur för forskningsändamål
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen djur för forskningsändamål relaterar till syftet med ämnet djur för forskningsändamål, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om djurarter som används för forskningsändamål och om deras betydelse för forskning samt om dessa djurarters betydelse för människan.
- Kunskaper om etologi i samband med djurhållning.
- Kunskaper om näringsfysiologi, utfodring och foderhantering.
- Förmåga att sköta och hantera djur för forskningsändamål på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens och verksamhetens behov.
- Förmåga att sköta och hantera utrustning och anläggningar på ett säkert sätt.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om hygien och smittskydd samt förmåga att följa hygienrutiner och förebygga ohälsa hos djuren.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djur för forskningsändamål.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen djur för forskningsändamål.
Biologisk grund
- Identifiering och namngivning av djurarter som ofta används inom forskning.
- Artspecifik biologi hos forskningsdjur, anatomi, fysiologi, uppfödning, genetik och genetiska förändringar.
- Djurarternas naturliga beteenden och naturliga livsmiljö. Arternas egenskaper och särskilda behov samt deras naturliga livsmiljö vad gäller till exempel temperatur, ljus, bottenmaterial och tillgång på vatten.
- Orsaker till beteendeförändringar som följd av skador, sjukdomar och behandling.
- Miljöberikning för att stimulera djurens naturliga beteende.
- Foder och foderberäkning, fodrets näringsinnehåll och kvalitet samt artspecifika foderbehov.
- Djurs påverkan av miljöomställningar och stress. Artspecifik ångest, smärta och lidande hos djur som används för forskningsändamål.
- Alternativ till användning av försöksdjur - möjligheter och begränsningar.
- Mikroorganismer, smitta och smittspridning samt sanering, desinfektion och avfallshantering.
Arbetsuppgifter och utrustning
- Rutiner för att upptäcka beteendeförändringar hos forskningsdjur.
- Journalföring, muntlig och skriftlig rapportering beträffande djurens hälsotillstånd och beteenden.
- Utarbetande av planer för skötsel av forskningsdjur. Arbetsuppgifter utifrån uppgjord plan samt uppföljning och rapportering.
- Skötsel och hantering av forskningsdjur.
- Artspecifik metodik när det gäller hantering och försök.
- Bedövning och smärtlindring.
- Avbrytningspunkt, avlivning och hantering av döda djur.
- Skötsel och hantering av anläggningar och utrustningar.
- Klimatkontroll i djurmiljön.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Etik i samband med användning av och arbete med forskningsdjur. Etiska nämnder och internationellt arbete inom området.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med forskningsdjur.
- Hygien, smittskydd och förebyggande hälsoarbete.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med arbete med forskningsdjur, till exempel angående införskaffande av djur, djurhållning och skötsel och användning av forskningsdjur.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen djur för forskningsändamål.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer djurarter som ofta används för forskningsändamål.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de olika djurarternas biologi och naturliga beteende.
När eleven observerar djurens beteende redogör hen med viss säkerhet för tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel.
Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar forskningsdjurens trivsel och föreslår enkla åtgärder för att förbättra forskningsdjurens hälsa och närmiljö.
Dessutom redogör eleven översiktligt för utfodring och foderhantering samt för fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer djurarter som ofta används för forskningsändamål.
Dessutom redogör eleven utförligt för de olika djurarternas biologi och naturliga beteende.
När eleven observerar djurens beteende redogör hen med viss säkerhet för tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel.
Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar forskningsdjurens trivsel och föreslår åtgärder för att förbättra forskningsdjurens hälsa och närmiljö.
Dessutom redogör eleven utförligt för utfodring och foderhantering samt för fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
Eleven identifierar med säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer djurarter som ofta används för forskningsändamål.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de olika djurarternas biologi och naturliga beteende.
När eleven observerar djurens beteende redogör hen med säkerhet för tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar forskningsdjurens trivsel och föreslår avancerade åtgärder för att förbättra forskningsdjurens hälsa och närmiljö.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utfodring och foderhantering samt för fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete med forskningsdjur samt sköter och hanterar i samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt utifrån djurens behov.
Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
När eleven arbetar med forskningsdjur följer hen aktuella etiska regler, hygienrutiner samt redogör översiktligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med forskningsdjur.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete med forskningsdjur samt sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt utifrån djurens behov.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
När eleven arbetar med forskningsdjur följer hen aktuella etiska regler, hygienrutiner samt redogör utförligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med forskningsdjur.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete med forskningsdjur samt sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt utifrån djurens behov.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
När eleven arbetar med forskningsdjur följer hen aktuella etiska regler, hygienrutiner samt redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med forskningsdjur.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."