Djurparksdjur 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen djurparksdjur 1 relaterar till syftet med ämnet djurparksdjur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om djurarter, artgrupper och utrotningshotade djur samt djurs betydelse i ekosystemen.
- Kunskaper om djurparksdjurs näringsbehov, foder och foderhantering.
- Kunskaper om olika djurparksdjurs morfologi, livsmiljö, beteende och livscykler.
- Förmåga att iaktta och tolka djurparksdjurs utseende och beteende i ett evolutionärt perspektiv.
- Kunskaper om hygien och smittskydd samt förmåga att följa hygienrutiner och förebygga ohälsa hos djuren.
- Förmåga att sköta och hantera djur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
- Förmåga att använda, kontrollera och underhålla utrustning och anläggningar på ett säkert sätt.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljön.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör djurparker och arbete med djurparksdjur.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen djurparksdjur 1.
Biologisk grund
- Identifiering och systematisering av ett i djurparker begränsat antal djurarter.
- Djurarternas utseende, morfologi, utveckling och beteende i ett evolutionärt perspektiv.
- Djurens betydelse i ekosystemen.
- Djurarternas fysiologi, näringsbehov och speciella krav på fodermedel.
- Djurarternas egenskaper och särskilda behov beträffande till exempel temperatur, ljus och miljö.
- Beteendeförändringar hos djurparksdjur som följd av miljö, skador och sjukdomar.
- Hygien och smittskydd.
Arbetsuppgifter
- Återkommande kontroller, till exempel tillsyn och bedömning av djurparksdjurens hälsotillstånd, kontroll av hägn, stallar och utrustning.
- Dokumentation av dagliga rutiner.
- Daglig skötsel av djurparksdjur vad gäller till exempel utfodring och tillsyn samt daglig skötsel av anläggningar och utrustning.
- Hygien och förebyggande hälsoarbete.
- Underhåll av hägn och andra djuranläggningar.
- Underhåll, skötsel och hantering av utrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med djurparksdjur.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med arbete med djurparksdjur, till exempel djurskyddslagstiftning och arbetsmiljölagstiftning.
- Djurparkernas mål, roll och bevarandearbete.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen djurparksdjur 1.
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet ett i djurparker begränsat antal djurarter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
Eleven redogör översiktligt för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt om djurens betydelse i ekosystemen.
Eleven redogör också översiktligt för djurparksdjurs näringsbehov och utfodring.
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet ett i djurparker begränsat antal djurarter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
Eleven redogör utförligt för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt om djurens betydelse i ekosystemen.
Eleven redogör också utförligt för djurparksdjurs näringsbehov och utfodring.
Eleven identifierar och systematiserar med säkerhet ett i djurparker begränsat antal djurarter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt om djurs betydelse i ekosystemen.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för djurparksdjurs näringsbehov och utfodring.
Eleven observerar djurparksdjur i djurens miljö samt redogör översiktligt för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv.
Dessutom redogör eleven med viss säkerhet för ohälsa hos djuren och redogör översiktligt för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven observerar djurparksdjur i djurens miljö samt redogör utförligt för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv.
Dessutom redogör eleven med viss säkerhet för ohälsa hos djuren och redogör utförligt för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven observerar djurarter i djurparksmiljö samt redogör utförligt och nyanserat för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv.
Dessutom redogör eleven med säkerhet för ohälsa hos djuren och redogör utförligt och nyanserat för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter med djurparksdjur.
Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder, kontrollerar och underhåller eleven med viss säkerhet utrustning och anläggningar.
I arbetet löser också eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djurparksdjur.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med djurparksdjur.
Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet använder, kontrollerar och underhåller eleven med viss säkerhet utrustning och anläggningar.
I arbetet löser också eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djurparksdjur.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med djurparksdjur.
Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet använder, kontrollerar och underhåller eleven med säkerhet utrustning och anläggningar.
I arbetet löser också eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djurparksdjur.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."