Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1 relaterar till syftet med ämnet djurvård inom djurens hälso- och sjukvård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om skador och sjukdomar hos djur samt om förebyggande vård och rehabilitering.
- Kunskaper om veterinärmedicinska termer och begrepp samt förmåga att använda yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
- Förmåga att planera sitt arbete samt att vårda skadade och sjuka djur inom ett givet ansvarsområde på ett etiskt och säkert sätt.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om hygien, smittspridning och smittskydd samt om för- och efterarbete i samband med operationer. Förmåga att arbeta med instrumentvård och sterilisering av instrument och annan utrustning.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att rapportera och dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1.
Sjukdomslära
- Djursjukdomar och förebyggande åtgärder.
- Djurs påverkan av stress och smärta.
- Antibiotika och antibiotikaresistens.
- Veterinärmedicinska termer och begrepp.
- Hygien, smitta, smittspridning och smittskydd.
- Etik inom djurens hälso- och sjukvård.
Arbetsuppgifter
- Visitering för att iaktta djurens hälsotillstånd och att upptäcka skadade och sjuka djur.
- Hantering av skadade och sjuka djur så att lidandet för djuren minimeras.
- Vård av skadade och sjuka djur, till exempel bandagering, sårvård och pälsvård.
- Medicinering av sjuka djur enligt instruktion, till exempel tabletter i munnen, ögondroppar och avmaskningsmedel.
- Hygienrutiner.
- Rapportering och dokumentation av djurs hälsotillstånd.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor samt lagar och andra bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel djurskyddslagstiftning och miljölagstiftning.
- Tystnadsplikt och etiska regler.
- Djurförsäkringar.
- Organisationer inom djursjukvård.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1.
Eleven redogör översiktligt för några vanliga skador och sjukdomar hos djur samt för hur de kan förebyggas.
Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av felaktig användning av antibiotika i samband med vård och behandling av skadade och sjuka djur.
Dessutom redogör eleven översiktligt för termer och begrepp som används inom veterinärmedicin samt använder med viss säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
Eleven redogör utförligt för några vanliga skador och sjukdomar hos djur samt för hur de kan förebyggas.
Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av felaktig användning av antibiotika i samband med vård och behandling av skadade och sjuka djur.
Dessutom redogör eleven utförligt för termer och begrepp som används inom veterinärmedicin samt använder med viss säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några vanliga skador och sjukdomar hos djur samt för hur de kan förebyggas.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av felaktig användning av antibiotika i samband med vård och behandling av skadade och sjuka djur.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för termer och begrepp som används inom veterinärmedicin samt använder med säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
Eleven följer arbetsinstruktioner och vårdar i samråd med handledare skadade och sjuka djur.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare djurvårdande arbetsuppgifter inom djurens hälso- och sjukvård.
Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
Dessutom följer eleven aktuella hygienrutiner samt redogör översiktligt för hygien, smittspridning och smittskydd i samband med vård av skadade och sjuka djur.
Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven följer arbetsinstruktioner och vårdar efter samråd med handledare skadade och sjuka djur.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare djurvårdande arbetsuppgifter inom djurens hälso- och sjukvård.
Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
Dessutom följer eleven aktuella hygienrutiner samt redogör utförligt för hygien, smittspridning och smittskydd i samband med vård av skadade och sjuka djur.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven följer arbetsinstruktioner och vårdar efter samråd med handledare skadade och sjuka djur.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare djurvårdande arbetsuppgifter inom djurens hälso- och sjukvård.
Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
Dessutom följer eleven aktuella hygienrutiner samt redogör utförligt och nyanserat för hygien, smittspridning och smittskydd i samband med vård av skadade och sjuka djur.
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
När arbetet är genomfört gör eleven en enkel rapportering och dokumentation av sitt arbete och resultat.
När arbetet är genomfört gör eleven en noggrann rapportering och dokumentation av sitt arbete och resultat.
När arbetet är genomfört gör eleven en noggrann och utförlig rapportering och dokumentation av sitt arbete och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."