Djurhållning

kurs
Ämne
Kurskod
DJUDJH0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen djurhållning relaterar till syftet med ämnet djur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen djurhållning.

Biologisk grund

Arbetsuppgifter

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och andra bestämmelser

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen djurhållning.

E
Eleven redogör översiktligt för olika djurgrupper och deras beteende.
Eleven redogör också översiktligt för stallklimatets betydelse för djurens välbefinnande.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika fodermedel, deras användningsområden och olika djurarters val av föda samt för djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet.
I redogörelsen förklarar eleven översiktligt sambandet mellan typ av fodersmältning och val av foder.
C
Eleven redogör utförligt för olika djurgrupper och deras beteende.
Eleven redogör också utförligt för stallklimatets betydelse för djurens välbefinnande.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika fodermedel, deras användningsområden och olika djurarters val av föda samt för djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet.
I redogörelsen förklarar eleven utförligt sambandet mellan typ av fodersmältning och val av foder.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika djurgrupper och deras beteende.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för stallklimatets betydelse för djurens välbefinnande.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika fodermedel, deras användningsområden och olika djurarters val av föda samt för djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet.
I redogörelsen förklarar eleven utförligt och nyanserat sambandet mellan typ av fodersmältning och val av foder.
E
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar i samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt, med aktuella metoder samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
I arbetet kontrollerar eleven i samråd med handledare stallklimatet.
Eleven sköter och hanterar också i samråd med handledare utrustning, byggnader och anläggningar på ett säkert sätt.
Dessutom kör eleven i samråd med handledare fordon på ett säkert sätt när hen arbetar med skötsel av djur och anläggningar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör översiktligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
C
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt, med aktuella metoder samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
I arbetet kontrollerar eleven efter samråd med handledare stallklimatet.
Eleven sköter och hanterar också efter samråd med handledare utrustning, byggnader och anläggningar på ett säkert sätt.
Dessutom kör eleven efter samråd med handledare fordon på ett säkert sätt när hen arbetar med skötsel av djur och anläggningar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör utförligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
A
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt, med aktuella metoder samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
I arbetet kontrollerar eleven efter samråd med handledare stallklimatet.
Eleven sköter och hanterar också efter samråd med handledare utrustning, byggnader och anläggningar på ett säkert sätt.
Dessutom kör eleven efter samråd med handledare fordon på ett säkert sätt när hen arbetar med skötsel av djur och anläggningar.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."