Djurhållning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen djurhållning relaterar till syftet med ämnet djur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om djurarter och artgrupper, om djurens betydelse i ekosystemen samt om djurens betydelse för människan och i olika verksamheter.
- Kunskaper om etologi i samband med djurhållning.
- Kunskaper om näringsfysiologi, utfodring och foderhantering.
- Förmåga att sköta och hantera djur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
- Förmåga att sköta och hantera utrustning och anläggningar på ett säkert sätt.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om hygien och smittskydd samt förmåga att följa hygienrutiner och förebygga ohälsa hos djuren.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen djurhållning.
Biologisk grund
- Olika djurgrupper och deras beteende i samband med tillsyn och skötsel.
- Djurens krav på stallklimat innefattande värme, ventilation, luftfuktighet och ljus.
- Olika fodermedel och fodersmältning hos olika djurslag.
- Djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet.
- Hygien och smittskydd.
Arbetsuppgifter
- Arbetsrutiner vid skötsel av djur, till exempel vid utfodring, gödselhantering och tillsyn.
- Hantering av djur i djurstallar, rasthagar och betesdrift med utgångspunkt i djurens beteende och behov.
- Utfodring och foderhantering med utgångspunkt i djurens behov och med aktuell teknisk utrustning. Kontroll av kvalitet och foderhygien.
- Skötsel av byggnader och djuranläggningar samt hantering och underhåll av aktuell teknisk utrustning.
- Funktionskontroll av teknisk utrustning. Användning av fordon i samband med arbetsuppgifter inom djurhållning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och andra bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med djur.
- Djurskyddslagstiftning som rör djuren i naturbruket.
- Miljölagstiftning i samband med djurhållning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen djurhållning.
Eleven redogör översiktligt för olika djurgrupper och deras beteende.
Eleven redogör också översiktligt för stallklimatets betydelse för djurens välbefinnande.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika fodermedel, deras användningsområden och olika djurarters val av föda samt för djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet.
I redogörelsen förklarar eleven översiktligt sambandet mellan typ av fodersmältning och val av foder.
Eleven redogör utförligt för olika djurgrupper och deras beteende.
Eleven redogör också utförligt för stallklimatets betydelse för djurens välbefinnande.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika fodermedel, deras användningsområden och olika djurarters val av föda samt för djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet.
I redogörelsen förklarar eleven utförligt sambandet mellan typ av fodersmältning och val av foder.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika djurgrupper och deras beteende.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för stallklimatets betydelse för djurens välbefinnande.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika fodermedel, deras användningsområden och olika djurarters val av föda samt för djurens krav på vattentillgång och vattenkvalitet.
I redogörelsen förklarar eleven utförligt och nyanserat sambandet mellan typ av fodersmältning och val av foder.
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar i samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt, med aktuella metoder samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
I arbetet kontrollerar eleven i samråd med handledare stallklimatet.
Eleven sköter och hanterar också i samråd med handledare utrustning, byggnader och anläggningar på ett säkert sätt.
Dessutom kör eleven i samråd med handledare fordon på ett säkert sätt när hen arbetar med skötsel av djur och anläggningar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör översiktligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt, med aktuella metoder samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
I arbetet kontrollerar eleven efter samråd med handledare stallklimatet.
Eleven sköter och hanterar också efter samråd med handledare utrustning, byggnader och anläggningar på ett säkert sätt.
Dessutom kör eleven efter samråd med handledare fordon på ett säkert sätt när hen arbetar med skötsel av djur och anläggningar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör utförligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt, med aktuella metoder samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
I arbetet kontrollerar eleven efter samråd med handledare stallklimatet.
Eleven sköter och hanterar också efter samråd med handledare utrustning, byggnader och anläggningar på ett säkert sätt.
Dessutom kör eleven efter samråd med handledare fordon på ett säkert sätt när hen arbetar med skötsel av djur och anläggningar.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."