Djuren i naturbruket
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen djuren i naturbruket relaterar till syftet med ämnet djur, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om djurarter och artgrupper, om djurens betydelse i ekosystemen samt om djurens betydelse för människan och i olika verksamheter.
- Kunskaper om näringsfysiologi, utfodring och foderhantering.
- Förmåga att sköta och hantera djur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
- Förmåga att sköta och hantera utrustning och anläggningar på ett säkert sätt.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om hygien och smittskydd samt förmåga att följa hygienrutiner och förebygga ohälsa hos djuren.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen djuren i naturbruket.
Djuren i naturbruket
- Djurslag inom naturbruket, olika djurslags ursprung samt domesticering av djur.
- Djurens betydelse i naturbruket och i ekosystemen samt för den biologiska mångfalden.
- Djurens användningsområden för produktion, inom sport samt för miljö och livskvalitet.
- Produkter och tjänster från djur.
- Djurens ekonomiska betydelse inom naturbruket.
- Fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
Arbetsuppgifter
- Hantering av naturbrukets djur med utgångspunkt i djurens behov och i etiska ställningstaganden.
- Utfodring och foderhantering med adekvat teknisk utrustning.
- Hantering av strömedel och gödsel med adekvat teknisk utrustning och med utgångspunkt från djurens behov och miljölagstiftning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor samt lagar och andra bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med djur.
- Djurskyddslagstiftning som rör djuren i naturbruket.
- Miljölagstiftning i samband med djurhållning och gödselhantering.
- Livsmedelslagstiftning som reglerar produktion av livsmedel.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen djuren i naturbruket.
Eleven redogör översiktligt för olika djurslag inom naturbruket, djurens betydelse i naturbruket och i ekosystemen samt för djurens betydelse för den biologiska mångfalden.
Dessutom redogör eleven översiktligt för utfodring och foderhantering samt för fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
Eleven redogör utförligt för olika djurslag inom naturbruket, djurens betydelse i naturbruket och i ekosystemen samt för djurens betydelse för den biologiska mångfalden.
Dessutom redogör eleven utförligt för utfodring och foderhantering samt för fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika djurslag inom naturbruket, djurens betydelse i naturbruket och i ekosystemen samt för djurens betydelse för den biologiska mångfalden.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utfodring och foderhantering samt för fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar i samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare utrustning och anläggningar på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning och anläggningar på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare djur på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav.
Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning och anläggningar på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."