Underhåll - elteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen underhåll - elteknik relaterar till syftet med ämnet driftsäkerhet och underhåll, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, organisera och genomföra förebyggande och avhjälpande underhåll samt att mäta och bedöma resultatet.
- Förmåga att läsa och tolka instruktioner, ritningar, scheman och manualer.
- Förmåga att tolka och bearbeta information om styrtekniska villkor och status hos utrustningen. Förmåga att använda program för styrning samt driftsätta och funktionsprova sammanbyggda utrustningar.
- Förmåga att arbeta i enlighet med utrustningarnas säkerhetssystem för att undvika skaderisker för såväl människor som maskiner.
- Förmåga att tillämpa felsökningsmetoder, hantera verktyg och utrustning samt utföra demontering, montering och funktionsprovning.
- Förmåga att samarbeta, dokumentera och redovisa arbetet samt att uttrycka sig med en branschrelaterad nationell och internationell terminologi.
- Kunskaper om grundläggande mekatronik och elteknik samt dessa områdens terminologi.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen underhåll - elteknik.
- Grundläggande ellära med elektriska storheter och samband, DC och AC. Likström, serie- och parallellkoppling, dioder och likriktarkopplingar.
- Enfas växelström samt motor- och transformatorprinciperna. Trefas växelström med enklare effektberäkningar.
- Praktiska uppkopplingar med standardprodukter, anslutning, loss- och inkoppling av apparater och utrustningar.
- Montering, koppling och funktionsprovning med användning av symboler i ritnings- och schemaläsning.
- Motorers olika kopplingar och överlastsskydd. Underspänningsskydd och obehörig igångsättning.
- Gällande standarder och bestämmelser såväl för skötsel och underhåll av befintliga elanläggningar som för nyinstallation.
- Föreskrifter och förordningar för drift och underhåll av elanläggningar.
- Montering av olika relä- och kontaktorutrustningar. Funktionsprovning med hjälp av ritningar, scheman och tabeller.
- Elsäkerhet och system för säkerhet i maskinutrustningar med säkerhetsrelä, nödstopp, ridåer, lås.
- Kapslingsklasser, isolerklasser, EX-klasser.
- CE-krav vid installation och underhåll.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen underhåll - elteknik.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare åtgärder i utrustningar.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer.
Dessutom tolkar och bearbetar eleven med viss säkerhet hur åtgärden påverkar statusen hos utrustningen.
Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare åtgärder i utrustningar.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer.
Dessutom tolkar och bearbetar eleven med viss säkerhet hur åtgärden påverkar statusen hos utrustningen.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare drift och underhåll av elanläggningar.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer.
Dessutom tolkar och bearbetar eleven med säkerhet hur åtgärden påverkar statusen hos utrustningen.
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare åtgärder i utrustningar i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare montering, koppling och funktionsprövning av eltekniska komponenter i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare montering, koppling och funktionsprövning av eltekniska komponenter i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, scheman, ritningar och manualer.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med säkerhet korrekt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."