Barteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen barteknik relaterar till syftet med ämnet dryckeskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om varma och kalla drycker.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom området.
- Förmåga att använda redskap och utrustning samt att välja och använda arbetsmetoder.
- Förmåga att arbeta hygieniskt, ergonomisk och säkert.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
- Förmåga att samarbeta med andra och använda fackspråk.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen barteknik.
- Olika drycker: deras råvaror, ursprung, karaktär och användningsområde.
- Drinkgrupper och drinkrecept.
- Dryckesbaren som arbetsplats. Arbetsplanering och organisation.
- Metoder vid drinkblandning.
- Hur man använder råvaror, produkter, material, redskap och utrustning.
- Hygieniskt, ergonomiskt och säkert arbetssätt.
- Hygien och ändamålsenlig klädsel.
- Provningsmetoder.
- Identifiering och bedömning av olika dryckers kvalitet.
- Utformning av dryckeslistor.
- Prisberäkningar av olika dryckesalternativ.
- Kundbemötande och fackspråk.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen barteknik.
Eleven beskriver översiktligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika drinkgrupper och drinkrecept.
Eleven beskriver utförligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika drinkgrupper och drinkrecept.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika drinkgrupper och drinkrecept.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom dryckesbarer.
I arbetet väljer och använder eleven med visst handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning.
Dessutom väljer och använder eleven i samråd med handledare lämpliga råvaror och produkter vid drinkblandning.
Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom dryckesbarer.
I arbetet väljer och använder eleven med gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning.
Dessutom väljer och använder eleven efter samråd med handledare lämpliga råvaror och produkter vid drinkblandning.
Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom dryckesbarer.
I arbetet väljer och använder eleven med mycket gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning.
Dessutom väljer och använder eleven efter samråd med handledare lämpliga råvaror och produkter vid drinkblandning.
Resultatet är gott och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
Eleven använder i samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver översiktligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen.
Eleven utformar också i samråd med handledare dryckeslistor och beskriver översiktligt vilka produkter som behövs i dryckesbarer.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare prisberäkningar av olika dryckesalternativ.
Eleven använder i samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen.
Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor och beskriver översiktligt vilka produkter som behövs i dryckesbarer.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare prisberäkningar av olika dryckesalternativ.
Eleven använder efter samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt och nyanserat olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker.
Dessutom identifierar eleven med säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med nyanserade omdömen.
Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor och beskriver utförligt vilka produkter som behövs i dryckesbarer.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare prisberäkningar av olika dryckesalternativ.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samarbetar med andra och använder med säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."