Drycker och ansvarsfull alkoholservering

kurs
Kurskod
DRYDRC0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen drycker och ansvarsfull alkoholservering relaterar till syftet med ämnet dryckeskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen drycker och ansvarsfull alkoholservering.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen drycker och ansvarsfull alkoholservering.

E
Eleven beskriver översiktligt vad som menas med ansvarsfull alkoholservering samt redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller vid alkoholservering.
Eleven diskuterar översiktligt etik- och moralfrågor med anknytning till alkohol samt redogör översiktligt för någon alkoholpolitisk fråga.
Dessutom beskriver eleven översiktligt alkoholens skadeverkningar.
C
Eleven beskriver utförligt vad som menas med ansvarsfull alkoholservering samt redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller vid alkoholservering.
Eleven diskuterar utförligt etik- och moralfrågor med anknytning till alkohol samt redogör utförligt för några alkoholpolitiska frågor.
Dessutom beskriver eleven utförligt alkoholens skadeverkningar.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vad som menas med ansvarsfull alkoholservering samt redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som gäller vid alkoholservering.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etik- och moralfrågor med anknytning till alkohol samt redogör utförligt och nyanserat för flera alkoholpolitiska frågor.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat alkoholens skadeverkningar.
E
Eleven beskriver översiktligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven översiktligt svenska och internationella dryckestraditioner samt olika dryckers historia.
C
Eleven beskriver utförligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven utförligt svenska och internationella dryckestraditioner samt olika dryckers historia.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat svenska och internationella dryckestraditioner samt olika dryckers historia.
E
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom området.
I arbetet väljer och använder eleven med visst handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning.
Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
C
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området.
I arbetet väljer och använder eleven med gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning.
Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
A
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området.
I arbetet väljer och använder eleven med mycket gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning.
Resultatet är gott och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
E
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samarbetar med andra och använder med säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."