Drycker - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen drycker - specialisering relaterar till syftet med ämnet dryckeskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om varma och kalla drycker.
- Kunskaper om dryckestraditioner och olika dryckers historia.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter inom området.
- Förmåga att använda redskap och utrustning samt att välja och använda arbetsmetoder.
- Förmåga att arbeta hygieniskt, ergonomisk och säkert.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
- Förmåga att samarbeta med andra och använda fackspråk.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen drycker - specialisering.
- Drycker inom valt specialiseringsområde: deras råvaror, odlingsområden, ursprung, framställningsmetoder, karaktär, tillverkningsprocesser och användningsområde. Hur dessa faktorer påverkar slutproduktens kvalitet och pris. Exempel på specialiseringsområden kan vara kaffe, öl, champagne, barteknik, viner från olika delar av världen, vintillverkning och vinprovning.
- Trender, traditioner och utveckling inom valt specialiseringsområde.
- Påverkan från olika kulturer inom valt specialiseringsområde.
- Yrkesmässiga och experimentella metoder och tekniker inom valt specialiseringsområde.
- Material, redskap och utrustning för arbete med drycker.
- Hygieniskt, ergonomiskt och säkert arbetssätt.
- Provningsmetoder och sensorik.
- Identifiering och bedömning av dryckers kvalitet.
- Utformning av dryckeslistor inom valt specialiseringsområde.
- Kundbemötande och fackspråk.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen drycker - specialisering.
Eleven beskriver översiktligt hur drycker inom valt specialiseringsområde framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven översiktligt trender, traditioner, utveckling och påverkan från olika kulturer inom valt specialiseringsområde.
Eleven beskriver utförligt hur drycker inom valt specialiseringsområde framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven utförligt trender, traditioner, utveckling och påverkan från olika kulturer inom valt specialiseringsområde.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur drycker inom valt specialiseringsområde framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat trender, traditioner, utveckling och påverkan från olika kulturer inom valt specialiseringsområde.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom området.
I arbetet väljer och använder eleven med visst handlag yrkesmässiga och experimentella metoder, tekniker, material, redskap och utrustning.
Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området.
I arbetet väljer och använder eleven med gott handlag yrkesmässiga och experimentella metoder, tekniker, material, redskap och utrustning.
Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området.
I arbetet väljer och använder eleven med mycket gott handlag yrkesmässiga och experimentella metoder, tekniker, material, redskap och utrustning.
Resultatet är gott och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
Eleven använder i samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver översiktligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet drycker inom valt specialiseringsområde och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen.
Eleven utformar också i samråd med handledare dryckeslistor inom valt specialiseringsområde.
Eleven använder efter samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet drycker inom valt specialiseringsområde och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen.
Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor inom valt specialiseringsområde.
Eleven använder efter samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt och nyanserat olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker.
Dessutom identifierar eleven med säkerhet drycker inom valt specialiseringsområde och bedömer deras kvalitet med nyanserade omdömen.
Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor inom valt specialiseringsområde.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samarbetar med andra och använder med säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."