Drycker - specialisering

kurs
Kurskod
DRYDRY00S
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen drycker - specialisering relaterar till syftet med ämnet dryckeskunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen drycker - specialisering.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen drycker - specialisering.

E
Eleven beskriver översiktligt hur drycker inom valt specialiseringsområde framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven översiktligt trender, traditioner, utveckling och påverkan från olika kulturer inom valt specialiseringsområde.
C
Eleven beskriver utförligt hur drycker inom valt specialiseringsområde framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven utförligt trender, traditioner, utveckling och påverkan från olika kulturer inom valt specialiseringsområde.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur drycker inom valt specialiseringsområde framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär, och användningsområde.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat trender, traditioner, utveckling och påverkan från olika kulturer inom valt specialiseringsområde.
E
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom området.
I arbetet väljer och använder eleven med visst handlag yrkesmässiga och experimentella metoder, tekniker, material, redskap och utrustning.
Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
C
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området.
I arbetet väljer och använder eleven med gott handlag yrkesmässiga och experimentella metoder, tekniker, material, redskap och utrustning.
Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
A
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området.
I arbetet väljer och använder eleven med mycket gott handlag yrkesmässiga och experimentella metoder, tekniker, material, redskap och utrustning.
Resultatet är gott och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
E
Eleven använder i samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver översiktligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet drycker inom valt specialiseringsområde och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen.
Eleven utformar också i samråd med handledare dryckeslistor inom valt specialiseringsområde.
C
Eleven använder efter samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker.
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet drycker inom valt specialiseringsområde och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen.
Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor inom valt specialiseringsområde.
A
Eleven använder efter samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt och nyanserat olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker.
Dessutom identifierar eleven med säkerhet drycker inom valt specialiseringsområde och bedömer deras kvalitet med nyanserade omdömen.
Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor inom valt specialiseringsområde.
E
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samarbetar med andra och använder med säkerhet fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."