Elmätteknik 1

kurs
Kurskod
ELÄELM01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen elmätteknik 1 relaterar till syftet med ämnet elmätteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen elmätteknik 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen elmätteknik 1.

E
Eleven redogör översiktligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik.
C
Eleven redogör utförligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande begrepp inom området mätteknik.
E
Eleven använder i samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder.
Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet.
Dessutom motiverar eleven översiktligt sitt val av mätgivare.
C
Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder.
Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet.
Dessutom motiverar eleven utförligt sitt val av mätgivare.
A
Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med gott resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder.
Eleven väljer mätgivare och använder den med säkerhet.
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sitt val av mätgivare.
E
Eleven gör en enkel tolkning av sina mätresultat samt en enkel dokumentation av dem.
C
Eleven gör en tolkning av sina mätresultat samt en noggrann dokumentation av dem.
A
Eleven gör en komplex tolkning av sina mätresultat samt en noggrann och utförlig dokumentation av dem.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."