Elmätteknik 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen elmätteknik 1 relaterar till syftet med ämnet elmätteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om begrepp inom mätteknik.
- Färdigheter i att använda oscilloskop och multimeter.
- Förmåga att välja och använda mätgivare.
- Förmåga att analysera mätresultat.
- Förmåga att dokumentera mätresultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen elmätteknik 1.
- Grundläggande mättekniska begrepp, till exempel definitioner av måttenheter.
- Oscilloskop och multimeter, funktion och användningsområden. Användning av oscilloskop och multimeter för mätning av elektrisk ström, elektrisk spänning samt resistans med fokus på storlek och fasläge.
- Olika typer av mätgivare. Grundläggande egenskaper och användningsområden. Val av mätgivare.
- Metoder för analys av mätresultat samt mätresultats osäkerhet.
- Grundläggande standarder och metoder för dokumentation av mätresultat.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen elmätteknik 1.
Eleven redogör översiktligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik.
Eleven redogör utförligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande begrepp inom området mätteknik.
Eleven använder i samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder.
Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet.
Dessutom motiverar eleven översiktligt sitt val av mätgivare.
Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder.
Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet.
Dessutom motiverar eleven utförligt sitt val av mätgivare.
Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med gott resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder.
Eleven väljer mätgivare och använder den med säkerhet.
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sitt val av mätgivare.
Eleven gör en enkel tolkning av sina mätresultat samt en enkel dokumentation av dem.
Eleven gör en tolkning av sina mätresultat samt en noggrann dokumentation av dem.
Eleven gör en komplex tolkning av sina mätresultat samt en noggrann och utförlig dokumentation av dem.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."