Elmätteknik 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen elmätteknik 2 relaterar till syftet med ämnet elmätteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om begrepp inom mätteknik.
- Färdigheter i att använda oscilloskop och multimeter.
- Färdigheter i att använda spektrumanalysator.
- Förmåga att välja och använda mätgivare.
- Kunskaper om elektriska störningar.
- Förmåga att analysera mätresultat.
- Förmåga att dokumentera mätresultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen elmätteknik 2.
- Mättekniska begrepp, särskilt hur spårbarhet skapas.
- Oscilloskop och multimeter, funktion och användningsområden. Användning av oscilloskop och multimeter för mätning av ström, spänning och impedans samt dessa storheters variation i tiden.
- Spektrumanalysatorer för att mäta olika egenskaper hos elektriska mätobjekt genom att analysera tidssignalen och signalens spektrum.
- Fysikaliska funktioner hos olika mätgivare samt användningsområden för dessa. Val av mätgivare.
- Orsaker till att elektriska störningar uppstår, hur de fortplantas och hur de kan reduceras.
- Metoder för analys av mätresultat. Mätresultats osäkerhet.
- Standarder och metoder för dokumentation av mätresultat.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen elmätteknik 2.
Eleven redogör översiktligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik.
Eleven redogör utförligt för grundläggande begrepp inom området mätteknik.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande begrepp inom området mätteknik.
Eleven använder i samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder.
Med hjälp av spektrumanalysator mäter eleven några variabler hos elektriska mätobjekt och analyserar dessa med viss säkerhet.
Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet.
Eleven beskriver översiktligt hur mätgivare fungerar och när de ska användas.
Dessutom motiverar eleven översiktligt sitt val av mätgivare.
Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med tillfredsställande resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder.
Med hjälp av spektrumanalysator mäter eleven några variabler hos elektriska mätobjekt och analyserar dessa med viss säkerhet.
Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet.
Eleven beskriver utförligt hur mätgivare fungerar och när de ska användas.
Dessutom motiverar eleven utförligt sitt val av mätgivare.
Eleven använder efter samråd med handledare oscilloskop och multimeter för att mäta ström, spänning och impedans samt dokumenterar med gott resultat dessa storheters variation i tiden enligt gällande standarder.
Med hjälp av spektrumanalysator mäter eleven några variabler hos elektriska mätobjekt och analyserar dessa med säkerhet.
Eleven väljer mätgivare och använder den med säkerhet.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur mätgivare fungerar och när de ska användas.
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sitt val av mätgivare.
Eleven gör en enkel tolkning av sina mätresultat.
I samband med tolkningen redogör eleven översiktligt för hur elektriska störningar kan påverka mätresultat samt hur de uppstår, fortplantas och kan reduceras.
Eleven gör en enkel dokumentation av mätresultaten.
Eleven gör en tolkning av sina mätresultat.
I samband med tolkningen redogör eleven utförligt för hur elektriska störningar kan påverka mätresultat samt hur de uppstår, fortplantas och kan reduceras.
Eleven gör en noggrann dokumentation av mätresultaten.
Eleven gör en komplex tolkning av sina mätresultat.
I samband med tolkningen redogör eleven utförligt och nyanserat för hur elektriska störningar kan påverka mätresultat samt hur de uppstår, fortplantas och kan reduceras.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av mätresultaten.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."