Ellära - flyg
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ellära - flyg relaterar till syftet med ämnet ellära och digitalteknik - flyg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utföra beräkningar, uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskattningar.
- Kunskaper om samt funktion av olika instrument och systemutformningar i cockpit och i skiftande datorsystem.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda fackspråk på såväl svenska som engelska.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ellära - flyg.
- Struktur och spridning av laddningar i atomer, molekyler, joner, föreningar.
- Molekylstruktur för ledare, halvledare och isolatorer.
- Statisk elektricitet och spridning av laddning. Elektrisk ledning i olika former av materia.
- Elektrisk terminologi som tillämpas i likströmslära.
- Olika metoder att generera elektricitet.
- Konstruktion och arbetssätt för olika typer av likströmskällor.
- Växelströmsterminologi samt principer för enfas/trefas.
- Uppkopplingar av elektriska kretsar utifrån anvisningar samt tolkning av resultat.
- Fackspråk på svenska och engelska för att förstå och följa instruktioner samt för att kommunicera kring arbetets utförande.
- Säkerhet på arbetsplatsen, förebyggande av person- och egendomsskador samt lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ellära - flyg.
Eleven beskriver översiktligt elektroners strömmar i en elektrisk krets utifrån ett givet kopplingsschema.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika teoretiska begrepp inom området.
Eleven beskriver utförligt elektroners strömmar i en elektrisk krets utifrån ett givet kopplingsschema.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika teoretiska begrepp inom området.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat elektroners strömmar i en elektrisk krets utifrån ett givet kopplingsschema.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika teoretiska begrepp inom området.
Eleven utför i samråd med handledare och utifrån givna formler beräkningar samt redogör översiktligt för enkla samband inom området.
Eleven utför också i bekanta situationer och utifrån laborationsanvisningar enkla uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskattningar och tolkar resultaten.
Dessutom gör eleven utifrån en enkel strömkrets ett kopplingsschema.
Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
Eleven väljer formler och utför efter samråd med handledare beräkningar samt redogör utförligt för samband inom området.
Eleven utför också i bekanta och delvis nya situationer och utifrån laborationsanvisningar uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskattningar och tolkar resultaten.
Dessutom gör eleven utifrån en strömkrets ett kopplingsschema.
Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
Eleven väljer formler, motiverar sina val och utför efter samråd med handledare beräkningar samt redogör utförligt och nyanserat för komplexa samband inom området.
Eleven utför också i bekanta men även nya situationer och utifrån laborationsanvisningar avancerade uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskattningar och tolkar resultaten.
Dessutom gör eleven utifrån en avancerad strömkrets ett kopplingsschema.
Eleven arbetar i bekanta men även nya situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver utförligt och nyanserat lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven använder med säkerhet för området relevanta begrepp.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."