Ellära - flyg

kurs
Kurskod
ELAELL0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ellära - flyg relaterar till syftet med ämnet ellära och digitalteknik - flyg, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ellära - flyg.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ellära - flyg.

E
Eleven beskriver översiktligt elektroners strömmar i en elektrisk krets utifrån ett givet kopplingsschema.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika teoretiska begrepp inom området.
C
Eleven beskriver utförligt elektroners strömmar i en elektrisk krets utifrån ett givet kopplingsschema.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika teoretiska begrepp inom området.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat elektroners strömmar i en elektrisk krets utifrån ett givet kopplingsschema.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika teoretiska begrepp inom området.
E
Eleven utför i samråd med handledare och utifrån givna formler beräkningar samt redogör översiktligt för enkla samband inom området.
Eleven utför också i bekanta situationer och utifrån laborationsanvisningar enkla uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskattningar och tolkar resultaten.
Dessutom gör eleven utifrån en enkel strömkrets ett kopplingsschema.
Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
C
Eleven väljer formler och utför efter samråd med handledare beräkningar samt redogör utförligt för samband inom området.
Eleven utför också i bekanta och delvis nya situationer och utifrån laborationsanvisningar uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskattningar och tolkar resultaten.
Dessutom gör eleven utifrån en strömkrets ett kopplingsschema.
Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
A
Eleven väljer formler, motiverar sina val och utför efter samråd med handledare beräkningar samt redogör utförligt och nyanserat för komplexa samband inom området.
Eleven utför också i bekanta men även nya situationer och utifrån laborationsanvisningar avancerade uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskattningar och tolkar resultaten.
Dessutom gör eleven utifrån en avancerad strömkrets ett kopplingsschema.
Eleven arbetar i bekanta men även nya situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver utförligt och nyanserat lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.
E
Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
C
Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
A
Eleven använder med säkerhet för området relevanta begrepp.
När eleven kommunicerar med andra använder hen med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska.
Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."