El- och hybridfordon 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen el- och hybridfordon 1 relaterar till syftet med ämnet el- och hybridfordonsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om elarbete och elsäkerhet samt de risker som finns i samband med arbete på eller i närheten av högvoltssystem i el- och hybridfordon.
- Kunskaper om olika el- och hybridfordonssystem samt deras olika komponenter och hur de samverkar.
- Förmåga att använda specialverktyg samt verktyg och övrig utrustning.
- Förmåga att använda manualer, scheman och digitala informationssystem i samband med felsökning och enklare komponentbyten.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen el- och hybridfordon 1.
- Rutiner för elarbete, elsäkerhet och risker samt branschstandard i samband med service, underhåll och reparationer i el- och hybridfordons högvoltssystem.
- Olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand.
- Metoder för att göra högvoltssystem spänningslöst samt rutiner för att säkerhetsställa att systemet är spänningslöst.
- Olika el- och hybridfordons konstruktion av framdrivningssystemet samt deras grundläggande funktion och olika komponenter.
- Olika system för intern och extern batteriladdning i el- och hybridfordon samt deras funktion och olika komponenter.
- Olika typer av elmotorer, bland annat synkrona och asynkrona växelströmsmotorer samt likströmsmotorer.
- Digitala informationssystem, mätutrustningar och specialverktyg.
- Metoder för användning av specialverktyg på ett kvalitetsmässigt sätt samt vård av dessa.
- Fordonstillverkares anvisningar och teknisk information på svenska och engelska.
- Metoder för att använda arbetsinstruktioner, servicelitteratur och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Yrkesmässigt språk och kommunikation.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen el- och hybridfordon 1.
Eleven beskriver översiktligt rutiner för elarbete och elsäkerhet samt för risker i samband med arbete på eller i närheten av högvoltssystem i el- och hybridfordon.
Eleven beskriver även översiktligt olika el- och hybridfordons framdrivningssystem och motorer samt deras grundläggande funktion och olika komponenter.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika system för batteriladdning.
Eleven beskriver även översiktligt olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand.
Eleven beskriver utförligt rutiner för elarbete och elsäkerhet samt för risker i samband med arbete på eller i närheten av högvoltssystem i el- och hybridfordon.
Eleven beskriver även utförligt olika el- och hybridfordons framdrivningssystem och motorer samt deras grundläggande funktion och olika komponenter.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika system för batteriladdning.
Eleven beskriver även utförligt olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat rutiner för elarbete och elsäkerhet samt för risker i samband med arbete på eller i närheten av högvoltssystem i el- och hybridfordon.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika el- och hybridfordons framdrivningssystem och motorer samt deras grundläggande funktion och olika komponenter.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika system för batteriladdning.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika högvoltsbatterier, deras användning och grundkonstruktion samt åtgärd vid brand.
Eleven genomför, i samråd med handledare, i bekanta situationer rutiner för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter strömlösa.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning på ett sätt som är säkert för eleven och andra.
Eleven använder med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
Eleven genomför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer rutiner för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter strömlösa.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning på ett sätt som är säkert för elever och andra.
Eleven använder med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
Eleven genomför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer rutiner för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter strömlösa.
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning på ett sätt som är säkert för eleven och andra.
Eleven använder med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."