El- och hybridfordon 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen el- och hybridfordon 2 relaterar till syftet med ämnet el- och hybridfordonsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att genomföra service och underhåll av olika el- och hybridfordonssystem.
- Förmåga att genomföra felsökning och diagnostisering av samt enklare reparationer i olika el- och hybridfordonssystem.
- Förmåga att använda specialverktyg samt verktyg och övrig utrustning.
- Förmåga att använda manualer, scheman och digitala informationssystem i samband med felsökning och enklare komponentbyten.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen el- och hybridfordon 2.
- Metoder för att göra högvoltssystem spänningslöst samt återaktivering enligt fordonstillverkares krav.
- Metoder för mätning av batterikapacitet i olika högvoltsbatterier.
- Elscheman och symboler samt märkning av kablar och komponenter.
- Metoder för och genomförande av service och underhåll av el- och hybridfordon samt deras elektriska framdrivningssystem och olika komponenter.
- Metoder för och genomförande av felsökning, diagnostisering och reparationer av enklare fel i olika el- och hybridfordonssystem samt deras komponenter.
- Metoder för och genomförande av demontering, montering samt justering av komponenter i samband med reparationer.
- Metoder för användning av specialverktyg på ett kvalitetsmässigt sätt samt vård av dessa.
- Fordonstillverkares anvisningar, scheman och teknisk information på svenska och engelska.
- Metoder för att använda arbetsinstruktioner, servicelitteratur och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
- Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
- Yrkesmässigt språk, kommunikation och målgruppsanpassning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen el- och hybridfordon 2.
Eleven utför, i samråd med handledare, rutinmässigt arbete för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter spänningslösa samt för återaktivering enligt fordonstillverkares anvisningar.
Eleven utför, efter samråd med handledare, rutinmässigt arbete för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter spänningslösa samt för återaktivering enligt fordonstillverkares anvisningar.
Eleven utför, efter samråd med handledare, rutinmässigt arbete för att göra högvoltssystem och deras olika komponenter spänningslösa samt för återaktivering enligt fordonstillverkares anvisningar.
Eleven utför även, i samråd med handledare, i bekanta situationer service och underhåll av el- och hybridfordon.
Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning, diagnostisering och reparationer av enklare fel i el- och hybridfordonssystem samt mätning av batterikapacitet i olika högvoltsbatterier.
Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför även, efter samråd med handledare, i bekanta situationer service och underhåll av el- och hybridfordon.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning, diagnostisering och reparationer av enklare fel i el- och hybridfordonssystem samt mätning av batterikapacitet i olika högvoltsbatterier.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
Eleven utför även, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer service och underhåll av el- och hybridfordon.
Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning, diagnostisering och reparationer av enklare fel i el- och hybridfordonssystem samt mätning av batterikapacitet i olika högvoltsbatterier.
Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Eleven använder med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Eleven använder med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning.
Eleven använder med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem.
Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk.
I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen.
Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat.
Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."