Belysningsnät

kurs
Kurskod
ELDBEY0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen belysningsnät relaterar till syftet med ämnet eldistributionsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen belysningsnät.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen belysningsnät.

E
Eleven beskriver översiktligt hur belysningsnäts komponenter, utrustningar och stationer fungerar och arbetar.
C
Eleven beskriver utförligt hur belysningsnäts komponenter, utrustningar och stationer fungerar och arbetar.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur belysningsnäts komponenter, utrustningar och stationer fungerar och arbetar.
E
Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande arbete i belysningsnät utifrån föreskrifter och standarder inom området.
I planeringen läser och tolkar eleven med viss säkerhet elscheman och andra dokument.
Dessutom väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet.
Inför arbetet gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoderna och utrustningen.
Under arbetets gång upptäcker eleven enkla problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
I arbetet kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbete i belysningsnät utifrån föreskrifter och standarder inom området.
I planeringen läser och tolkar eleven med viss säkerhet elscheman och andra dokument.
Dessutom väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet.
Inför arbetet gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoderna och utrustningen.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbete i belysningsnät utifrån föreskrifter och standarder inom området.
I planeringen läser och tolkar eleven med säkerhet elscheman och andra dokument.
Dessutom väljer eleven med säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet samt motiverar sina val.
Inför arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med säkerhet metoderna och utrustningen.
Under arbetets gång upptäcker eleven avancerade problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet kommunicerar eleven med säkerhet med andra.
E
Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
C
Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
A
Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar efter samråd med handledare avancerade fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."