Nät- och transformatorstationer
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen nät- och transformatorstationer relaterar till syftet med ämnet eldistributionsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om funktion och arbetssätt hos eldistributionssystems komponenter, utrustningar och stationer.
- Förmåga att planera sitt arbete samt att bygga, driftsätta och underhålla eldistributionsnät och anläggningar.
- Förmåga att tillämpa föreskrifter och standarder som gäller för eldistributionsarbete.
- Förmåga att läsa och tolka elscheman och andra dokument.
- Förmåga att välja och använda lämpliga metoder och lämplig utrustning.
- Förmåga att arbeta på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra.
- Förmåga att kommunicera med andra.
- Färdigheter i att kontrollera, felsöka och reparera anläggningar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen nät- och transformatorstationer.
- Nätstationers utformning och bestyckning.
- Driftcentralens uppbyggnad och systemfunktioner.
- Avbrottsfri strömförsörjning (UPS) och batterianläggningar.
- Transformatorstationer (40-400 kV) samt ställverks- och brytarkonstruktioner.
- Transformatorstationernas kommunikationssystem.
- Lastfrånskiljare och kopplingsutrustning.
- Montering av kopplingsapparater och kablar.
- Drifttillsyn samt underhåll och besiktning av nät- och transformatorstationer.
- Elsäkerhetsanvisningarna (ESA).
- Skyddsutrustning för personsäkerhet vid arbete i nät- och transformatorstationer.
- Skydd för systemens olika delar.
- Spänningsprovning och arbetsjordning.
- Överspänningsskydd och hjälpkraftsystem.
- Kontrollanläggningens funktionsblock och delsystem.
- Uppbyggnad och driftsäkerhetskrav för datoriserade kontrollanläggningar.
- Kontrollanläggningsområdets olika elmiljöklasser.
- Fjärrkontrollsystemets uppgift och struktur.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen nät- och transformatorstationer.
Eleven beskriver översiktligt hur nät- och transformatorstationers komponenter och utrustningar fungerar och arbetar.
Eleven beskriver utförligt hur nät- och transformatorstationers komponenter och utrustningar fungerar och arbetar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur nät- och transformatorstationers komponenter och utrustningar fungerar och arbetar.
Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande arbete i nät- och transformatorstationer utifrån föreskrifter och standarder inom området.
I planeringen läser och tolkar eleven med viss säkerhet elscheman och andra dokument.
Dessutom väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet.
Inför arbetet gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den.
Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoderna och utrustningen.
Under arbetets gång upptäcker eleven enkla problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
I arbetet kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra.
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbete i nät- och transformatorstationer utifrån föreskrifter och standarder inom området.
I planeringen läser och tolkar eleven med viss säkerhet elscheman och andra dokument.
Dessutom väljer eleven med viss säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet.
Inför arbetet gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoderna och utrustningen.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra.
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbete i nät- och transformatorstationer utifrån föreskrifter och standarder inom området.
I planeringen läser och tolkar eleven med säkerhet elscheman och andra dokument.
Dessutom väljer eleven med säkerhet lämpliga metoder och lämplig utrustning för arbetet samt motiverar sina val.
Inför arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov sin planering utifrån den.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett sätt som är säkert och ergonomiskt för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med säkerhet metoderna och utrustningen.
Under arbetets gång upptäcker eleven avancerade problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet kommunicerar eleven med säkerhet med andra.
Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt söker och reparerar efter samråd med handledare avancerade fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."