Elektronik och mikrodatorteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen elektronik och mikrodatorteknik relaterar till syftet med ämnet elektronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om funktion och egenskaper hos vanliga analoga och digitala elektronikkomponenter.
- Kunskaper om funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.
- Förmåga att utföra elektronikmonteringsarbete på ett säkert och miljövänligt sätt.
- Förmåga att programmera enklare elektroniksystem och mikrodatorsystem.
- Förmåga att använda och tolka begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
- Förmåga att utföra beräkningar av elektriska storheter.
- Förmåga att utföra komponent- och kretsmätningar.
- Förmåga att utföra datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen elektronik och mikrodatorteknik.
- Egenskaper och arbetssätt hos resistorer, kondensatorer, induktanser och transformatorer.
- Egenskaper och arbetssätt hos analoga och digitala halvledarkomponenter.
- Egenskaper och arbetssätt hos optokomponenter och displayer.
- Mikrodatorns arbetssätt.
- Mikroprocessorer och deras kringkomponenter.
- ESD-säker (electrostatic discharge) hantering och montering av elektronikkomponenter.
- Förbindningsteknik och ytmonteringsteknik.
- Enklare programmering av mikrodatorer.
- Schemaritningsteknik, symboler och funktioner.
- Binära talsystemet, boolesk algebra och de digitala grundfunktionerna.
- Arbetssätt och användningsområden för AD- och DA-omvandlare.
- Mätteknik för krets- och komponentmätningar.
- Datorsimulering av enklare elektronikuppkopplingar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen elektronik och mikrodatorteknik.
Eleven beskriver översiktligt funktion och egenskaper hos vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter.
Dessutom beskriver eleven översiktligt funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.
Eleven beskriver utförligt funktion och egenskaper hos vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter.
Dessutom beskriver eleven utförligt funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktion och egenskaper hos vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare montering, hantering och provning av vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter samt enklare programmering av mikrodatorer.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Dessutom utför eleven enkla beräkningar av elektriska storheter.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare montering, hantering och provning av vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter samt enklare programmering av mikrodatorer.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Dessutom utför eleven beräkningar av elektriska storheter.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare montering, hantering och provning av vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter samt enklare programmering av mikrodatorer.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Dessutom utför eleven avancerade beräkningar av elektriska storheter.
Eleven utför enkla komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Eleven utför komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Eleven utför avancerade komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."