Elektronik och mikrodatorteknik

kurs
Kurskod
ELEELR0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen elektronik och mikrodatorteknik relaterar till syftet med ämnet elektronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen elektronik och mikrodatorteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen elektronik och mikrodatorteknik.

E
Eleven beskriver översiktligt funktion och egenskaper hos vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter.
Dessutom beskriver eleven översiktligt funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.
C
Eleven beskriver utförligt funktion och egenskaper hos vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter.
Dessutom beskriver eleven utförligt funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktion och egenskaper hos vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.
E
Eleven planerar och utför i samråd med handledare montering, hantering och provning av vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter samt enklare programmering av mikrodatorer.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Dessutom utför eleven enkla beräkningar av elektriska storheter.
C
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare montering, hantering och provning av vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter samt enklare programmering av mikrodatorer.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Dessutom utför eleven beräkningar av elektriska storheter.
A
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare montering, hantering och provning av vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter samt enklare programmering av mikrodatorer.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Dessutom utför eleven avancerade beräkningar av elektriska storheter.
E
Eleven utför enkla komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
C
Eleven utför komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
A
Eleven utför avancerade komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."