Låg- och högfrekvenskretsar

kurs
Kurskod
ELELÅG0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen låg- och högfrekvenskretsar relaterar till syftet med ämnet elektronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen låg- och högfrekvenskretsar.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen låg- och högfrekvenskretsar.

E
Eleven beskriver översiktligt funktion och egenskaper hos vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur dessa komponenter och moduler används i elektronikapparater och elektroniksystem.
C
Eleven beskriver utförligt funktion och egenskaper hos vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur dessa komponenter och moduler används i elektronikapparater och elektroniksystem.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktion och egenskaper hos vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur dessa komponenter och moduler används i elektronikapparater och elektroniksystem.
E
Eleven planerar och utför i samråd med handledare montering, provning och felsökning av apparater med vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
C
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare montering, provning och felsökning av apparater med vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
A
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare montering, provning och felsökning av apparater med vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
E
Eleven utför enkla komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Arbetet utförs med tillfredsställande resultat.
C
Eleven utför komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Arbetet utförs med tillfredsställande resultat.
A
Eleven utför avancerade komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Arbetet utförs med gott resultat.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."