Låg- och högfrekvenskretsar
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen låg- och högfrekvenskretsar relaterar till syftet med ämnet elektronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om funktion och egenskaper hos vanliga analoga och digitala elektronikkomponenter.
- Förmåga att utföra elektronikmonteringsarbete på ett säkert och miljövänligt sätt.
- Förmåga att använda och tolka begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
- Förmåga att utföra komponent- och kretsmätningar.
- Förmåga att utföra datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen låg- och högfrekvenskretsar.
- Specialtransistorer för låg- och högfrekvens.
- Integrerade specialkretsar för låg- och högfrekvens.
- Låg- och högfrekvensmoduler.
- Mikrodatorer i låg- och högfrekvenskretsar.
- Enklare felsökning och reparationer i ljudanläggningar.
- Begreppen effekt, frekvensomfång, distorsion och decibel.
- Begreppen frekvens, frekvensspektrum, modulering och demodulering.
- Symboler, standarder och normer för låg- och högfrekvensområdet.
- Elektronik- och blockscheman för ljudanläggningar och förstärkare.
- Elektronik- och blockscheman för tv- och satellitmottagningsutrustning.
- Elektronik- och blockscheman för kommunikationsradiosystem.
- Enklare komponent- och kretsmätningar.
- Datorsimulering av enklare låg- och högfrekvenskretsar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen låg- och högfrekvenskretsar.
Eleven beskriver översiktligt funktion och egenskaper hos vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur dessa komponenter och moduler används i elektronikapparater och elektroniksystem.
Eleven beskriver utförligt funktion och egenskaper hos vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Dessutom beskriver eleven utförligt hur dessa komponenter och moduler används i elektronikapparater och elektroniksystem.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktion och egenskaper hos vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur dessa komponenter och moduler används i elektronikapparater och elektroniksystem.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare montering, provning och felsökning av apparater med vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare montering, provning och felsökning av apparater med vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare montering, provning och felsökning av apparater med vanligt förekommande elektronikkomponenter och moduler för låg- och högfrekvenskretsar.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt.
I arbetet använder och tolkar eleven med säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Eleven utför enkla komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Arbetet utförs med tillfredsställande resultat.
Eleven utför komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Arbetet utförs med tillfredsställande resultat.
Eleven utför avancerade komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Arbetet utförs med gott resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."