Mikrodatortillämpningar

kurs
Kurskod
ELEMIK0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mikrodatortillämpningar relaterar till syftet med ämnet elektronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mikrodatortillämpningar.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mikrodatortillämpningar.

E
Eleven beskriver översiktligt funktion, egenskaper och arbetssätt hos vanligt förekommande mikrodatorer och programmerbara logikkretsar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt deras användningsområden.
C
Eleven beskriver utförligt funktion, egenskaper och arbetssätt hos vanligt förekommande mikrodatorer och programmerbara logikkretsar.
Dessutom beskriver eleven utförligt deras användningsområden.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktion, egenskaper och arbetssätt hos vanligt förekommande mikrodatorer och programmerbara logikkretsar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat deras användningsområden.
E
Eleven planerar och löser i samråd med handledare styr- och mättekniska problem med hjälp av mikrodatorkretsar och programmerbara logikkretsar.
Eleven programmerar kretsarna så att de på ett tillfredsställande sätt uppfyller kraven på funktion och säkerhet.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
C
Eleven planerar och löser efter samråd med handledare styr- och mättekniska problem med hjälp av mikrodatorkretsar och programmerbara logikkretsar.
Eleven programmerar kretsarna så att de på ett tillfredsställande sätt uppfyller kraven på funktion och säkerhet.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
A
Eleven planerar och löser efter samråd med handledare avancerade styr- och mättekniska problem med hjälp av mikrodatorkretsar och programmerbara logikkretsar.
Eleven programmerar kretsarna så att de på ett gott sätt uppfyller kraven på funktion och säkerhet.
I arbetet använder och tolkar eleven med säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
E
Eleven utför med viss säkerhet felsökning i hård- och mjukvara.
Dessutom utför eleven enkla kretsmätningar samt datorsimuleringar av elektronikuppkopplingar.
C
Eleven utför med viss säkerhet felsökning i hård- och mjukvara.
Dessutom utför eleven kretsmätningar samt datorsimuleringar av elektronikuppkopplingar.
A
Eleven utför med säkerhet felsökning i hård- och mjukvara.
Dessutom utför eleven avancerade kretsmätningar samt datorsimuleringar av elektronikuppkopplingar.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."