Mikrodatortillämpningar
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen mikrodatortillämpningar relaterar till syftet med ämnet elektronik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om funktion och egenskaper hos vanliga analoga och digitala elektronikkomponenter.
- Kunskaper om funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.
- Förmåga att utföra elektronikmonteringsarbete på ett säkert och miljövänligt sätt.
- Förmåga att programmera enklare elektroniksystem och mikrodatorsystem.
- Förmåga att använda och tolka begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
- Förmåga att utföra komponent- och kretsmätningar.
- Förmåga att utföra datorsimulering av elektronikuppkopplingar.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen mikrodatortillämpningar.
- Egenskaper hos olika typer av mikrodatorkretsar.
- Mikrodatorns dataminne och programminne.
- Integrerade funktioner, till exempel timer, serie-interface, AD- och DA-omvandlare, watchdog och displaydrivare.
- Användningsområden för mikrodatorer.
- Fältprogrammerbara logikkretsar och deras användningsområden.
- Interface-kopplingar.
- Seriella bussar och deras anslutning.
- Presentationsenheter och displayer.
- Utvecklingsverktyg och utvecklingsmiljöer.
- Vanligt förekommande programmeringsspråk.
- Programmering med datorhjälp.
- Programutveckling och avlusning av program.
- Användning av flödesdiagram.
- Begreppen mikrocontroller och mikroprocessor.
- Begreppet inbyggda system.
- Felsökning i hård- och mjukvara.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen mikrodatortillämpningar.
Eleven beskriver översiktligt funktion, egenskaper och arbetssätt hos vanligt förekommande mikrodatorer och programmerbara logikkretsar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt deras användningsområden.
Eleven beskriver utförligt funktion, egenskaper och arbetssätt hos vanligt förekommande mikrodatorer och programmerbara logikkretsar.
Dessutom beskriver eleven utförligt deras användningsområden.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktion, egenskaper och arbetssätt hos vanligt förekommande mikrodatorer och programmerbara logikkretsar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat deras användningsområden.
Eleven planerar och löser i samråd med handledare styr- och mättekniska problem med hjälp av mikrodatorkretsar och programmerbara logikkretsar.
Eleven programmerar kretsarna så att de på ett tillfredsställande sätt uppfyller kraven på funktion och säkerhet.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Eleven planerar och löser efter samråd med handledare styr- och mättekniska problem med hjälp av mikrodatorkretsar och programmerbara logikkretsar.
Eleven programmerar kretsarna så att de på ett tillfredsställande sätt uppfyller kraven på funktion och säkerhet.
I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Eleven planerar och löser efter samråd med handledare avancerade styr- och mättekniska problem med hjälp av mikrodatorkretsar och programmerbara logikkretsar.
Eleven programmerar kretsarna så att de på ett gott sätt uppfyller kraven på funktion och säkerhet.
I arbetet använder och tolkar eleven med säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument.
Eleven utför med viss säkerhet felsökning i hård- och mjukvara.
Dessutom utför eleven enkla kretsmätningar samt datorsimuleringar av elektronikuppkopplingar.
Eleven utför med viss säkerhet felsökning i hård- och mjukvara.
Dessutom utför eleven kretsmätningar samt datorsimuleringar av elektronikuppkopplingar.
Eleven utför med säkerhet felsökning i hård- och mjukvara.
Dessutom utför eleven avancerade kretsmätningar samt datorsimuleringar av elektronikuppkopplingar.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."