Elektronikproduktionsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen elektronikproduktionsteknik relaterar till syftet med ämnet elektronikproduktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om monteringsmaskiners och lödmaskiners konstruktion och arbetssätt.
- Förmåga att planera och utföra enklare montering och lödning.
- Förmåga att tolka arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument på både svenska och engelska.
- Förmåga att använda metoder, verktyg och övrig utrustning.
- Kunskaper om kvalitetskrav och säkerhetskrav vid elektronikproduktion.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat samt kunskaper om kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och arbetsmiljö.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen elektronikproduktionsteknik.
- Monteringsmaskiner för komponenter.
- Lödmaskiner för våglödning, ångzonslödning, hällödning och IR-lödning.
- Produktionsprocessens olika steg: beredning, montering, lödning, avsyning och testning.
- Planering och beredning av monteringsarbetet.
- Arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument på både svenska och engelska.
- Mönsterkort av olika material och materialens lödegenskaper.
- Produktionsmetoder och monteringstekniker samt verktyg och övrig utrustning.
- Krav för lödcertifikat.
- ESD-skydd (electrostatic discharge) av komponenter och arbetsplatser.
- Produktionsflöde och kvalitetsbedömning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen elektronikproduktionsteknik.
Eleven beskriver översiktligt hur monteringsmaskiner och lödmaskiner är konstruerade och arbetar.
Eleven beskriver utförligt hur monteringsmaskiner och lödmaskiner är konstruerade och arbetar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur monteringsmaskiner och lödmaskiner är konstruerade och arbetar.
Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande montering och lödning.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument.
Eleven utför i samråd med handledare monteringen och lödningen utifrån fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande.
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande montering och lödning.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument.
Eleven utför efter samråd med handledare monteringen och lödningen utifrån fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande.
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande montering och lödning.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument.
Eleven utför efter samråd med handledare monteringen och lödningen utifrån fastställda kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är gott.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom för eleven enkla resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom för eleven välgrundade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."