Provning och kontrollarbete

kurs
Kurskod
ELKPRV0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen provning och kontrollarbete relaterar till syftet med ämnet elektronikproduktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen provning och kontrollarbete.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen provning och kontrollarbete.

E
Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument.
Eleven utför i samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav.
Dessutom felsöker och reparerar eleven i samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument.
Eleven utför efter samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav.
Dessutom felsöker och reparerar eleven efter samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument.
Eleven utför efter samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav.
Dessutom felsöker och reparerar eleven efter samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater.
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är gott.
E
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom för eleven enkla resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
C
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom för eleven välgrundade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
A
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."