Provning och kontrollarbete
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen provning och kontrollarbete relaterar till syftet med ämnet elektronikproduktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera och utföra provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater.
- Förmåga att tolka arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument på både svenska och engelska.
- Färdigheter i att felsöka och reparera enklare fel i elektronik och elektronikapparater.
- Förmåga att använda metoder, verktyg och övrig utrustning.
- Kunskaper om kvalitetskrav och säkerhetskrav vid elektronikproduktion.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat samt kunskaper om kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och arbetsmiljö.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen provning och kontrollarbete.
- Praktiskt provningsarbete med automatisk teststation.
- Montering av enklare testutrustningar.
- Underhåll och funktionsprov av testutrustningar.
- Testmetoder och verifieringsmetoder för elektronikproduktion.
- Testutrustningar i produktionen.
- Mätteknik och mätinstrument.
- Felsökningsmetoder.
- Granskning och bedömning av monterade mönsterkort.
- Reparationsteknik vid lödfel.
- Reparationsmetoder vid komponentfel.
- Kvalitetsarbete.
- Arbetsplatsens arbetsorganisation samt arbetsmiljökrav vid elektronikproduktion.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen provning och kontrollarbete.
Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument.
Eleven utför i samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav.
Dessutom felsöker och reparerar eleven i samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande.
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument.
Eleven utför efter samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav.
Dessutom felsöker och reparerar eleven efter samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande.
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument.
Eleven utför efter samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav.
Dessutom felsöker och reparerar eleven efter samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater.
I arbetet använder eleven med säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning.
Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är gott.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom för eleven enkla resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Dessutom för eleven välgrundade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."