Ellära 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ellära 1 relaterar till syftet med ämnet ellära, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt färdigheter i att mäta och beräkna elektriska storheter i dessa med belastningar av olika slag.
- Kunskaper om uppkomsten av störningar och om deras verkan på elsystemet.
- Förmåga att söka och avhjälpa fel i lik- och enfasväxelströmskretsar.
- Kunskaper om säkerhetsfrågor och om bestämmelser och standarder inom elområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ellära 1.
- Ledare, halvledare och isolatorer.
- Elektriska storheter i lik- och enfasväxelströmskretsar.
- Grundläggande principer för motorer, generatorer och transformatorer samt för överföring av elenergi.
- Elektrisk serie och parallell koppling.
- Lik- och enfasväxelström.
- Elektriska och magnetiska fält.
- Elektromagnetisk kompabilitet (EMC), övertoner och faskompensering.
- Resistiva, induktiva och kapacitiva kretsar.
- Olika mättekniker samt metoder för att analysera mätvärden och utföra felsökning och felavhjälpning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ellära 1.
Eleven redogör översiktligt för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.
Eleven redogör utförligt för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.
Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar.
Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med viss säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet.
Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar.
Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med viss säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet.
Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar.
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet.
Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."