Ellära 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen ellära 2 relaterar till syftet med ämnet ellära, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om trefassystems uppbyggnad och funktion samt färdigheter i att mäta och beräkna elektriska storheter i dessa med belastningar av olika slag.
- Kunskaper om uppkomsten av störningar och om deras verkan på elsystemet.
- Förmåga att söka och avhjälpa fel i trefassystem.
- Kunskaper om säkerhetsfrågor och om bestämmelser och standarder inom elområdet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen ellära 2.
- Trefassystemets uppbyggnad och funktion från transformator till belastning.
- Resistiva, induktiva och kapacitiva kretsar i trefasnät.
- Skillnader mellan symmetrisk och osymmetrisk belastning.
- Trefasmotorers och trefastransformatorers funktion och påverkan i trefassystemet.
- Olika spänningssystems funktion inom distribution och industri.
- TN-C-systemets samt TN-S-systemets uppbyggnad, funktion och användning.
- Elektriska och magnetiska fälts uppkomst och verkan.
- Vagabonderande strömmars uppkomst och utbredning.
- Skyddsledarens funktion och verkan.
- Linjära och olinjära lasters verkan på uppkomsten av övertoner.
- Kraftelektroniska utrustningars användning och funktion.
- Filtrering, stabilisering och andra åtgärder för att minska ledningsburna störningar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen ellära 2.
Eleven redogör översiktligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.
Eleven redogör utförligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.
Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem.
Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med viss säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet.
Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem.
Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med viss säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet.
Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem.
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument.
Dessutom gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade beräkningar.
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet.
Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."