Bild- och ljudanläggningar
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen bild- och ljudanläggningar relaterar till syftet med ämnet elektroniksystem - installation och underhåll, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om funktion, konstruktion och uppbyggnad hos elektronikapparater och system.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt om standarder och begrepp inom området.
- Färdigheter i att planera, organisera, utföra och dokumentera reparationsarbete.
- Färdigheter i att utföra support och service av elektronikapparater och elektroniksystem.
- Färdigheter i att installera, programmera och driftsätta elektronikapparater och elektroniksystem.
- Förmåga att läsa och tolka kopplingsscheman och servicemanualer på svenska och engelska.
- Färdigheter i att använda mätinstrument för olika mätuppgifter.
- Färdigheter i att instruera användare i hur de handhar apparater och system.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen bild- och ljudanläggningar.
- Funktion och arbetssätt hos apparater och system som är vanliga i anläggningar för video- och bildhantering för hemmabruk, i samlingslokaler och i konferensanläggningar.
- Funktion och arbetssätt hos apparater och system som är vanliga i ljudanläggningar för hemmabruk, i samlingslokaler och i konferensanläggningar.
- Krav på egenskaper hos ljudförstärkare för olika ändamål.
- Egenskaper och arbetssätt hos högtalare och högtalarsystem.
- Prestandabehov hos förstärkare och högtalare i olika ljudmiljöer.
- Akustikens inverkan vid ljudåtergivning.
- Bestämmelser och riktlinjer för en bra ljudmiljö som förebygger skador.
- Konsumenttjänstlagens tillämpning vid support och servicearbete.
- Support och service på apparater och system som ingår i bild- och ljudanläggningar.
- Installation, programmering och driftsättning samt sammankoppling av apparater för bild- och ljudanläggningar.
- Installation och konfiguration av bildskärmar och projektorer.
- Montering av kablar och kontakter.
- Metoder för systematisk felsökning och reparation.
- Metoder för digitalisering av bild- och ljudsignaler.
- Elektronikscheman, servicemanualer och bruksanvisningar på svenska och engelska.
- Mätinstrument och verktyg. Användningsområden och handhavande.
- Metoder för dokumentation av utfört arbete.
- Instruktion till användare i handhavande av apparater och system.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen bild- och ljudanläggningar.
Eleven redogör översiktligt för funktion, konstruktion och uppbyggnad av apparater och system för bild- och ljudanläggningar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser samt standarder och begrepp inom området.
Eleven redogör utförligt för funktion, konstruktion och uppbyggnad av apparater och system för bild- och ljudanläggningar.
Dessutom redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser samt standarder och begrepp inom området.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktion, konstruktion och uppbyggnad av apparater och system för bild- och ljudanläggningar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser samt standarder och begrepp inom området.
Eleven planerar, organiserar och utför systematiskt och i samråd med handledare support och service av bild- och ljudanläggningar med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller kvalitetskraven.
Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet mätinstrument, verktyg och arbetsmetoder samt hanterar instrument och verktyg med visst handlag och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö och säkerhet.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet apparaternas kopplingsscheman och manualer.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som är anpassat till situationen.
Eleven planerar, organiserar och utför systematiskt och efter samråd med handledare support och service av bild- och ljudanläggningar med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller kvalitetskraven.
Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet mätinstrument, verktyg och arbetsmetoder samt hanterar instrument och verktyg med gott handlag och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till hälsa, miljö och säkerhet.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet apparaternas kopplingsscheman och manualer.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som är anpassat till situationen.
Eleven planerar, organiserar och utför systematiskt och efter samråd med handledare support och service av bild- och ljudanläggningar med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller kvalitetskraven.
Under arbetet väljer eleven med säkerhet mätinstrument, verktyg och arbetsmetoder samt hanterar instrument och verktyg med mycket gott handlag och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till hälsa, miljö och säkerhet.
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
I arbetet använder eleven med säkerhet apparaternas kopplingsscheman och manualer.
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som är anpassat till situationen.
Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation av utfört arbete.
Eleven utvärderar sitt arbete med enkla omdömen.
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av utfört arbete.
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen.
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete.
Eleven utvärderar sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven ger med viss säkerhet tydliga instruktioner till användare av apparater och system.
Eleven ger med viss säkerhet tydliga instruktioner till användare av apparater och system.
Eleven ger med säkerhet tydliga instruktioner till användare av apparater och system.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."