Antenn- och kabel-TV-teknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen antenn- och kabel-tv-teknik relaterar till syftet med ämnet elektroteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utföra elarbete, verkstadsarbete, installationsteknik, mekaniskt arbete och sammanfogningsteknik.
- Färdigheter i att använda ritningar, scheman, instruktioner, standarder och föreskrifter.
- Förmåga att välja och använda olika verktyg, instrument, material och övrig utrustning som används inom området.
- Kunskaper om miljökrav och bestämmelser inom området.
- Färdigheter i att avhjälpa fel och underhålla elanläggningar.
- Förmåga att arbeta säkert, arbetsmiljömässigt, ergonomiskt och estetiskt.
- Förmåga att dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen antenn- och kabel-tv-teknik.
- Planering, installation och driftsättning samt underhåll av antenn- och kabel-tv-anläggningar för mark- och satellitdistribuerad tv.
- Digital tv-teknik och tv-signalens uppbyggnad vid satellit- och kabelsändningar.
- Uppbyggnad och funktionssätt hos bredbandiga multifunktionsnät för fastigheter (BMF-nät) samt hybrid-, fiber- och coaxnät (HFC-nät).
- Användning och tolkning av de mättekniska begreppen decibel, dämpning och förstärkning, samt intermodulationsavstånd och carrier to noise (C/N).
- Skalning av kablar och montering av kontakter.
- Standarder, normer och systemkrav för antenn- och kabel-tv-anläggningar.
- Europanormens krav på distributionssystem för television och ljudradio.
- Krav på strålningsimmunitet hos komponenter och kablar för att minska ledningsbundna störningar.
- Antenner, mottagningsutrustningar och mätinstrument för satellitmottagning.
- Antenner för tv-mottagning och mätinstrument för kontroll av signalnivå och kvalitet.
- Felsökning och reparation av antenn- och kabel-tv-anläggningar.
- Kontrollmätning och signalnivåjustering i kabel-tv-anläggningar.
- Registrering av mätdata och dokumentation av arbetet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen antenn- och kabel-tv-teknik.
Eleven utför med visst handlag enkelt installationsarbete på antenn- och kabel-tv.
Eleven gör en enkel planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften.
Inför arbetet väljer eleven i samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med visst handlag och på ett miljömässigt sätt.
Eleven utför med gott handlag enkelt installationsarbete på antenn- och kabel-tv.
Eleven gör en genomarbetad planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften.
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med gott handlag och på ett miljömässigt sätt.
Eleven utför med mycket gott handlag enkelt, men även mer avancerat, installationsarbete på antenn- och kabel-tv.
Eleven gör en genomarbetad planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften.
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med mycket gott handlag och på ett miljömässigt sätt.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem och fel i såväl nya som befintliga installationer, samt löser och reparerar dem i samråd med handledare.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem och fel i såväl nya som befintliga installationer, samt löser och reparerar dem efter samråd med handledare.
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem och fel i såväl nya som befintliga installationer, samt löser och reparerar dem efter samråd med handledare.
Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och estetik.
Eleven kontrollerar säkerheten med tillfredsställande resultat, gör en enkel dokumentation av sitt arbete och tar i drift installationen.
Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och estetik.
Eleven kontrollerar säkerheten med tillfredsställande resultat, gör en noggrann dokumentation av sitt arbete och tar i drift installationen.
Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och estetik.
Eleven kontrollerar säkerheten med gott resultat, gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete och tar i drift installationen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."