Elektromekanik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen elektromekanik relaterar till syftet med ämnet elektroteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utföra elarbete, verkstadsarbete, installationsteknik, mekaniskt arbete och sammanfogningsteknik.
- Färdigheter i att använda ritningar, scheman, instruktioner, standarder och föreskrifter.
- Förmåga att välja och använda olika verktyg, instrument, material och övrig utrustning som används inom området.
- Kunskaper om miljökrav och bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta säkert, arbetsmiljömässigt, ergonomiskt och estetiskt.
- Förmåga att dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen elektromekanik.
- Elarbete, till exempel losskoppling och anslutning av apparater samt funktionsprovning.
- Enklare verkstadsarbete, till exempel mjuklödning, skruvförband och popnitning.
- Ritningsläsning inom verkstadstekniken.
- Pressverktyg för olika kontakttyper som används inom yrkesområdet.
- Fästteknik, materialkunskap och mekanisk mätning.
- Handverktyg som används inom de olika yrkesområdena.
- Elsäkerhet för personer och egendom.
- Egenkontroll, ergonomi, elsäkert arbete, kvalitetskrav, arbetsmiljö och säkerhet.
- Säkerhet i heta arbeten, ställningsbyggande och arbete från stege.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen elektromekanik.
Eleven utför med visst handlag enkelt elarbete, verkstadsarbete, mekaniskt arbete och sammanfogningsteknik inom området.
Eleven gör en enkel planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften.
Inför arbetet väljer eleven i samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med visst handlag och på ett miljömässigt sätt.
Eleven utför med gott handlag enkelt elarbete, verkstadsarbete, mekaniskt arbete och sammanfogningsteknik inom området.
Eleven gör en genomarbetad planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften.
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med gott handlag och på ett miljömässigt sätt.
Eleven utför med mycket gott handlag enkelt, men även mer avancerat, elarbete, verkstadsarbete, mekaniskt arbete och sammanfogningsteknik inom området.
Eleven gör en genomarbetad planering av arbetet utifrån de ritningar, scheman, standarder och föreskrifter som är relevanta för uppgiften.
Inför arbetet väljer eleven efter samråd med handledare verktyg, instrument, material och övrig utrustning avsedd för uppgiften samt använder den med mycket gott handlag och på ett miljömässigt sätt.
Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och estetik.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och estetik.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven utför arbetet på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och estetik.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."