Energiteknik 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen energiteknik 1 relaterar till syftet med ämnet energiteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika energitekniska utrustningar.
- Kunskaper om uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska systemlösningar.
- Kunskaper om olika energikällor och bränslen samt energibärande mediers egenskaper.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter i olika energitekniska anläggningar samt arbeta med hänsyn till säkerhet, kvalitet och miljö.
- Förmåga att optimera samt utföra kontroll- och driftrutiner och energibesparande åtgärder i olika energianläggningar.
- Förmåga att lösa fysikaliska eller vattenkemiska problem med hjälp av laborativt arbete.
- Förmåga att hantera material och verktyg.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera sitt arbete.
- Förmåga att samverka med andra och använda fackspråk.
- Förmåga att arbeta enligt lagar och andra bestämmelser.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen energiteknik 1.
- Grundläggande systemförståelse inom tillämpliga energiområden samt effektiv energihantering.
- Energiinnehåll i olika bränslen.
- Förnybara energikällor: sol, vind, våg, värmepump, energigaser, biobränslen samt alternativa drivmedel för fordon.
- Energianvändning inom EU.
- Processkännedom om kärnkraft, vattenkraft, värmekraft, fjärrvärme och fjärrkyla.
- Processkännedom om vattenrening för dricksvatten och förorenat vatten samt miljö- och kretsloppstänkande.
- Hantering, montering, mätning och enklare underhåll av energiteknisk utrustning.
- Säkerhetsföreskrifter inom energiområdet.
- Måttsystem för energi och effekt samt enheter och förkortningar för energi och effekt.
- Användning och skötsel av utrustning och verktyg.
- Säkerhetstänkande och yrkesetik. Arbetsmiljö och ergonomi.
- Lagar och andra bestämmelser.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen energiteknik 1.
Eleven redogör översiktligt för olika energitekniska utrustningar.
Dessutom redogör eleven översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska systemlösningar och olika energikällor.
Eleven beskriver även översiktligt energibärande mediers egenskaper.
Eleven redogör utförligt för olika energitekniska utrustningar.
Dessutom redogör eleven utförligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska systemlösningar och olika energikällor samt hur de samverkar.
Eleven beskriver även utförligt energibärande mediers egenskaper.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika energitekniska utrustningar.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska systemlösningar och olika energikällor samt hur de samverkar.
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat energibärande mediers egenskaper.
Eleven utför med visst handlag och i samråd med handledare vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter i en energiteknisk anläggning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
I arbetet löser eleven med viss säkerhet enkla fysikaliska och vattenkemiska problem, genom beräkningar och laborativt arbete.
Eleven utför i samråd med handledare enkla kontroll- och driftrutiner genom att använda energiteknisk utrustning.
Eleven använder och vårdar i samråd med handledare material och verktyg enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.
Eleven utför med gott handlag och efter samråd med handledare vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter i en energiteknisk anläggning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
I arbetet löser eleven med viss säkerhet enkla fysikaliska och vattenkemiska problem, genom beräkningar och laborativt arbete.
Eleven utför efter samråd med handledare kontroll- och driftrutiner genom att använda energiteknisk utrustning.
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare material och verktyg enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.
Eleven utför med mycket gott handlag och efter samråd med handledare vanligt förekommande enkla och även mer avancerade arbetsuppgifter i en energiteknisk anläggning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
I arbetet löser eleven med säkerhet enkla fysikaliska och vattenkemiska problem, genom beräkningar och laborativt arbete.
Eleven utför, på ett ansvarsfullt sätt och efter samråd med handledare, kontroll- och driftrutiner genom att använda energiteknisk utrustning.
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare material och verktyg enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.
Eleven dokumenterar med viss säkerhet sitt arbete och utvärderar det med enkla omdömen.
Eleven dokumenterar med säkerhet sitt arbete och utvärderar det med enkla omdömen.
Eleven dokumenterar med säkerhet sitt arbete och utvärderar det med nyanserade omdömen.
I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett nyanserat fackspråk som är anpassat till mottagaren och fungerar för arbetsuppgiften.
Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."