Förnybar energi

kurs
Kurskod
ENEFÖR0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen förnybar energi relaterar till syftet med ämnet energiteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen förnybar energi.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen förnybar energi.

E
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska system och olika energikällor.
Dessutom beskriver eleven översiktligt energibärande mediers egenskaper.
C
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska system och olika energikällor.
Dessutom beskriver eleven utförligt energibärande mediers egenskaper.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska system och olika energikällor.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat energibärande mediers egenskaper.
E
Eleven utför med visst handlag och i samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en energiteknisk anläggning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
Eleven utför i samråd med handledare enkla kontroll- och driftrutiner genom att använda energiteknisk utrustning.
Vidare utvärderar eleven resultatet med enkla omdömen och föreslår energibesparande åtgärder samt optimerar i samråd med handledare energianläggningen.
Eleven använder och vårdar i samråd med handledare material och verktyg enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.
C
Eleven utför med gott handlag och efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en energiteknisk anläggning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
Eleven utför på ett ansvarsfullt sätt och efter samråd med handledare kontroll- och driftrutiner genom att använda energiteknisk utrustning.
Vidare utvärderar eleven resultatet med enkla omdömen och föreslår energibesparande åtgärder samt optimerar efter samråd med handledare energianläggningen.
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare material och verktyg enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.
A
Eleven utför med mycket gott handlag och efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en energiteknisk anläggning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
Eleven utför på ett ansvarsfullt sätt och efter samråd med handledare kontroll- och driftrutiner genom att använda energiteknisk utrustning.
Vidare utvärderar eleven resultatet med nyanserade omdömen och föreslår energibesparande åtgärder samt optimerar efter samråd med handledare energianläggningen.
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare material och verktyg enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.
E
Eleven dokumenterar med viss säkerhet sitt arbete och utvärderar det med enkla omdömen.
C
Eleven dokumenterar med säkerhet sitt arbete och utvärderar det med enkla omdömen.
A
Eleven dokumenterar med säkerhet sitt arbete och utvärderar det med nyanserade omdömen.
E
I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
C
I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
A
I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett nyanserat fackspråk som är anpassat till mottagaren och fungerar för arbetsuppgiften.
Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."