Vatten- och processkemi
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vatten- och processkemi relaterar till syftet med ämnet energiteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska systemlösningar.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter i olika energitekniska anläggningar samt arbeta med hänsyn till säkerhet, kvalitet och miljö.
- Förmåga att lösa fysikaliska eller vattenkemiska problem med hjälp av laborativt arbete.
- Förmåga att hantera material och verktyg.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera sitt arbete.
- Förmåga att samverka med andra och använda fackspråk.
- Förmåga att arbeta enligt lagar och andra bestämmelser.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vatten- och processkemi.
- Grundläggande kemi samt stökiometriska beräkningar inom vatten- och miljöområdet.
- Kemiska processer i samband med tillverkningsprocesser.
- Korrosionslära med inriktning mot vattenkemi.
- Olika typer av vattens lämplighet som råvatten.
- Mekanisk, biologisk och kemisk rening av råvatten.
- Provtagning, mätning och analyser samt användning av mätteknisk utrustning inom vatten- och miljöområdet.
- Hantering av kemikalier på ett säkert och miljövänligt sätt.
- Avhärdning och totalavsaltning.
- Krav på pannvatten, kondensat och spädvatten.
- Användning och skötsel av utrustning och verktyg.
- Säkerhetstänkande och yrkesetik.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vatten- och processkemi.
Eleven redogör översiktligt för delprocesser i tillverkningsprocesserna.
Dessutom redogör eleven översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska systemlösningar.
Eleven redogör utförligt för delprocesser i tillverkningsprocesserna.
Dessutom redogör eleven utförligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska systemlösningar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för avancerade delprocesser i tillverkningsprocesserna.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska systemlösningar.
Eleven utför med visst handlag och i samråd med handledare enkla provtagningar och analyser och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
I arbetet löser eleven med viss säkerhet enkla fysikaliska och vattenkemiska problem, genom beräkningar och laborativt arbete.
Eleven utför med gott handlag och efter samråd med handledare provtagningar och analyser och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
I arbetet löser eleven ansvarsfullt och med viss säkerhet fysikaliska och vattenkemiska problem, genom beräkningar och laborativt arbete.
Eleven utför med mycket gott handlag och efter samråd med handledare avancerade provtagningar och analyser och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
I arbetet löser eleven, ansvarsfullt och med säkerhet, komplexa fysikaliska och vattenkemiska problem, genom beräkningar och laborativt arbete.
Eleven använder och vårdar i samråd med handledare material och verktyg, samt hanterar kemikalier, enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare material och verktyg, samt hanterar kemikalier, enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare material och verktyg, samt hanterar kemikalier, enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.
Eleven dokumenterar med viss säkerhet sitt arbete och utvärderar det med enkla omdömen.
Eleven dokumenterar med säkerhet sitt arbete och utvärderar det med enkla omdömen.
Eleven dokumenterar med säkerhet sitt arbete och utvärderar det med nyanserade omdömen.
I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.
Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett nyanserat fackspråk som är anpassat till mottagaren och fungerar för arbetsuppgiften.
Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."