Estetisk kommunikation 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen estetisk kommunikation 3 relaterar till syftet med ämnet estetisk kommunikation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att förmedla idéer, stämningar och betydelser med nya och traditionella estetiska uttrycksmedel.
- Förmåga att skapa mening med estetiska metoder och arbeta gränsöverskridande.
- Förmåga att samarbeta, samverka och interagera.
- Förståelse av kreativa och kommunikativa processer.
- Färdigheter i att använda relevant ny och traditionell teknik som en del av det estetiska uttrycket.
- Färdigheter i att använda olika nya och traditionella medier för att kommunicera om estetiska uttryck.
- Förståelse av hur estetiska uttryck och känslostämningar kan samverka och användas i olika sammanhang.
- Kunskaper om historiska och kulturella aspekter på estetisk kommunikation.
- Förmåga att göra överväganden om påverkan och kommunikation samt kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen estetisk kommunikation 3.
- Estetiska uttrycksformer, begrepp, tekniker och metoder.
- Utforskande av kreativa möjligheter.
- Gruppdynamik i skapande arbete.
- Aktiv samverkan mellan olika konstformer.
- Konstnärlig produktionsprocess från idé till färdig gestaltning.
- Relationen mellan delar och helhet i en större estetisk produktionsprocess.
- Framställning och presentation av färdig gestaltning.
- Möte med publik eller betraktare.
- Konstteoretiska och kulturhistoriska begrepp och teorier om konstnärlig kommunikation och gestaltning och konstnärligt skapande.
- Etiska överväganden om påverkan och kommunikation. Hur olika val under en konstnärlig process kan få etiska och konstnärliga konsekvenser.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen estetisk kommunikation 3.
Eleven använder uttryck från en eller flera estetiska uttrycksformer för att gestalta en större estetisk produktion samt uppvisar ett visst handlag inom någon estetisk uttrycksform.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet estetiska metoder och begrepp som används i konstnärligt kommunikativt arbete.
Eleven använder uttryck från en eller flera estetiska uttrycksformer för att gestalta en större estetisk produktion samt uppvisar ett gott handlag inom någon estetisk uttrycksform.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet estetiska metoder och begrepp som används i konstnärligt kommunikativt arbete.
Eleven använder uttryck från en eller flera estetiska uttrycksformer för att gestalta en större estetisk produktion samt uppvisar ett mycket gott handlag inom någon estetisk uttrycksform.
Gestaltningen uppfyller väl kraven på konstnärlighet.
Dessutom använder eleven med säkerhet estetiska metoder och begrepp som används i konstnärligt kommunikativt arbete.
Eleven samverkar i skapande arbete i grupp och anpassar det egna arbetet till det kollektiva resultatet.
Eleven deltar i en konstnärlig produktionsprocess och presentation av en omfattande färdig gestaltning.
Eleven samverkar i skapande arbete i grupp och anpassar det egna arbetet, och sina insatser, till det kollektiva resultatet efter omständigheter som framkommer i samarbetet med medskapare och under olika skeden av arbetsprocessen.
Gestaltningen uppfyller på ett tillfredsställande sätt kraven på konstnärlighet.
Eleven deltar i en konstnärlig produktionsprocess, vidareutvecklar idéer inom någon estetisk uttrycksform och deltar i presentation av en omfattande färdig gestaltning.
Eleven samverkar i skapande arbete i grupp och anpassar det egna arbetet, och sina insatser, till det kollektiva resultatet efter omständigheter som framkommer i samarbetet med medskapare och under olika skeden av arbetsprocessen.
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över ledarskapets och kommunikationens betydelse i ett kollektivt arbete och leder sådant arbete.
Eleven deltar i, och tar initiativ i och ansvar för, en konstnärlig produktionsprocess, vidareutvecklar idéer inom någon estetisk uttrycksform och deltar i presentation av en omfattande färdig gestaltning.
Eleven använder relevant teknik för att producera och kommunicera med estetiska uttryck.
Dessutom prövar eleven interaktion mellan olika estetiska uttrycksformer samt diskuterar översiktligt hur estetiska uttryck kan samverka och användas i olika sammanhang.
I diskussionen använder eleven med viss säkerhet konstteoretiska och kulturhistoriska begrepp samt drar enkla slutsatser utifrån teorier om konstnärlig kommunikation och gestaltning och konstnärligt skapande.
Eleven använder relevant teknik för att producera och kommunicera med estetiska uttryck.
Dessutom prövar eleven interaktion mellan och experimenterar med olika estetiska uttrycksformer samt diskuterar utförligt hur estetiska uttryck kan samverka och användas i olika sammanhang.
I diskussionen använder eleven med viss säkerhet konstteoretiska och kulturhistoriska begrepp samt drar välgrundade slutsatser utifrån teorier om konstnärlig kommunikation och gestaltning och konstnärligt skapande.
Eleven använder relevant teknik för att producera och kommunicera med estetiska uttryck på ett kreativt sätt.
Dessutom prövar eleven interaktion mellan och experimenterar med olika estetiska uttrycksformer samt diskuterar utförligt och nyanserat hur estetiska uttryck kan samverka och användas i olika sammanhang.
I diskussionen använder eleven med säkerhet konstteoretiska och kulturhistoriska begrepp samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån teorier om konstnärlig kommunikation och gestaltning och konstnärligt skapande.
Eleven resonerar översiktligt om eventuella etiska och konstnärliga konsekvenser av olika val under en konstnärlig process.
Eleven resonerar utförligt om eventuella etiska och konstnärliga konsekvenser av olika val under en konstnärlig process.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om eventuella etiska och konstnärliga konsekvenser av olika val under en konstnärlig process.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."