Eurytmi 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen eurytmi 1 relaterar till syftet med ämnet eurytmi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att iaktta lexikala, språkliga och musikaliska rörelser och gester samt att använda eurytmiska grundelement.
- Förmåga att utveckla och gestalta autentiska rörelser och gester i multimodal gestaltning.
- Förståelse av principerna för eurytmiska grundelement i relation till utforskning av rörelsemöjligheter och konstnärliga uttryckssätt.
- Förmåga att interagera med andra, ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet samt att välja och förhålla sig till olika former av instruktioner.
- Förmåga att omsätta idéer och intentioner i gestaltning och sceniskt framförande.
- Kunskaper om eurytmiska yrkesroller.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen eurytmi 1.
- Den egna rörelseförmågan i relation till samtliga lexikala språkliga rörelser och gester.
- Den egna rörelseförmågan i relation till samtliga musikaliska rörelser och gester.
- Texters grammatiska strukturer.
- Uttryck och gester för dur och moll, harmoni och dissonans, liksom takt, rytm, melodi och intervaller samt rim, versmått och assonans.
- Koreografi och arbetsprocesser.
- Kroppsspråk, talorgan och tal.
- Klang, hörsel och ton.
- Koordination, spatial rumsuppfattning och orientering i rörelse.
- Inre upplevelse i relation till rörelse i gestik, tid, rum, gestaltning.
- Samarbete med andra och interaktion i arbetsprocesser med koreografiska grundformer.
- Skapande arbetsprocesser i olika konstellationer.
- Etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor och lagar om upphovsrätt.
- Yrkesroller och funktion: eurytmist, eurytmilärare, recitatör och musiker.
- Reflektioner över arbetsprocesser.
- Termer och begrepp inom eurytmi.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen eurytmi 1.
Eleven undersöker språkliga ljudföljder och innebörder och förevisar samtliga lexikala ljudgester.
Eleven undersöker språkliga ljudföljder och innebörder och förevisar samtliga lexikala ljudgester med varierande proportioner.
Eleven undersöker språkliga ljudföljder och innebörder och förevisar samtliga lexikala ljudgester med nyanserade proportioner i relation till ledsagande recitation.
Eleven undersöker musikaliska klanger och tonföljder och förevisar samtliga lexikala tongester, i dur och moll.
Eleven undersöker musikaliska klanger och tonföljder och förevisar samtliga lexikala tongester, i dur och moll i varierande riktningar.
Eleven undersöker musikaliska klanger och tonföljder och förevisar samtliga lexikala tongester, i dur och moll med nyanserade riktningar i relation till ledsagande musik.
Eleven differentierar i sin gestaltning med viss säkerhet rörelsemässiga uttryck och gester för dur och moll, harmoni och dissonans, liksom takt, rytm, melodi och intervaller samt rim, versmått och assonans.
Eleven gör enkla analyser av texters grammatiska strukturer och musikstyckens tonart och takt samt ger enkla förslag på koreografiska lösningar som kan göras individuellt och i samarbete med andra.
Eleven differentierar i sin gestaltning med viss säkerhet rörelsemässiga uttryck och gester för dur och moll, harmoni och dissonans liksom takt, rytm, melodi och intervaller samt rim, versmått och assonans.
Eleven gör analyser av texters grammatiska strukturer och musikstyckens tonart och takt samt ger välgrundade förslag på koreografiska lösningar som kan göras individuellt och i samarbete med andra.
Eleven differentierar och nyanserar med säkerhet i sin gestaltning rörelsemässiga uttryck och gester för dur och moll, harmoni och dissonans liksom takt, rytm, melodi och intervaller samt rim, versmått och assonans.
Eleven gör komplexa analyser av texters grammatiska strukturer och musikstyckens tonart och takt samt ger välgrundade och nyanserade förslag på koreografiska lösningar som kan göras individuellt och i samarbete med andra.
Eleven omsätter instruktioner i motsvarande rörelser och gester med ett tillfredsställande resultat.
Dessutom visar eleven med viss säkerhet koordination och spatial rumsuppfattning i flera uppgifter.
Eleven omsätter instruktioner i motsvarande rörelser och gester med ett tillfredsställande resultat.
Dessutom visar eleven med viss säkerhet koordination och spatial rumsuppfattning i flera uppgifter.
Eleven uppmärksammar gruppens rörelsedynamik och anpassar sitt eget rörelsemönster i samarbetet med andra med ett tillfredsställande resultat.
Eleven omsätter instruktioner i motsvarande rörelser och gester med ett gott resultat.
Dessutom visar eleven med säkerhet koordination och spatial rumsuppfattning i flera uppgifter.
Eleven uppmärksammar gruppens rörelsedynamik och anpassar sitt eget rörelsemönster i samarbetet med andra, med ett gott resultat.
Eleven deltar i skapande arbetsprocesser med tillfredsställande resultat genom att ge enkla uttryck för egna iakttagelser och ge enkla förslag till lösningar på problem.
Dessutom deltar eleven i gemensamma resonemang och experiment med rörelser och gester.
Eleven orienterar sig i tid och rum med viss säkerhet och trygghet samt gestaltar med viss säkerhet skillnader mellan tankemässig, känslomässig och viljemässig gestik och koreografi både individuellt och i samarbete med andra.
I uppgifter baserade på lexikala grundelement behärskar eleven med viss säkerhet och trygghet sitt rörelsemönster samt förmår följa rörliga gruppformationer.
Eleven deltar i skapande arbetsprocesser med tillfredsställande resultat genom att ge uttryck för egna iakttagelser och ge välgrundade förslag till lösningar på problem.
Dessutom deltar eleven i gemensamma resonemang och experiment med rörelser och gester.
Eleven orienterar sig i tid och rum med viss säkerhet och trygghet samt gestaltar med viss säkerhet skillnader mellan tankemässig, känslomässig och viljemässig gestik och koreografi både individuellt och i samarbete med andra.
I uppgifter baserade på lexikala grundelement behärskar eleven med viss säkerhet och trygghet sitt rörelsemönster samt förmår följa och leda rörliga gruppformationer.
Eleven deltar i skapande grupprocesser med gott resultat genom att ge nyanserade uttryck för egna iakttagelser och ge välgrundade och nyanserade förslag till lösningar på problem.
Dessutom deltar eleven i gemensamma resonemang och experiment med rörelser och gester.
Eleven orienterar sig i tid och rum med säkerhet och trygghet samt gestaltar med säkerhet skillnader mellan tankemässig, känslomässig och viljemässig gestik och koreografi både individuellt och i samarbete med andra.
I uppgifter baserade på lexikala grundelement behärskar eleven med säkerhet och trygghet sitt rörelsemönster samt förmår följa och leda rörliga gruppformationer.
Eleven diskuterar översiktligt arbetsprocesser och yrkesrollers huvudsakliga arbetsområden, funktioner och samverkan.
Dessutom redogör eleven översiktligt för etiska förhållningssätt och för ett enkelt resonemang om etiska hänsyn till andra medaktörer.
I diskussioner och redogörelser använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp.
Eleven diskuterar utförligt arbetsprocesser och yrkesrollers huvudsakliga arbetsområden, funktioner och samverkan.
Dessutom redogör eleven utförligt för etiska förhållningssätt och för ett välgrundat resonemang om etiska hänsyn till andra medaktörer.
I diskussioner och redogörelser använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat arbetsprocesser och yrkesrollers huvudsakliga arbetsområden, funktioner och samverkan.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för etiska förhållningssätt och för ett välgrundat och nyanserat resonemang om etiska hänsyn till andra medaktörer.
I diskussioner och redogörelser använder eleven med säkerhet adekvata begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."