Eurytmi 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen eurytmi 3 relaterar till syftet med ämnet eurytmi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att iaktta lexikala, språkliga och musikaliska rörelser och gester samt att använda eurytmiska grundelement.
- Förmåga att utveckla och gestalta autentiska rörelser och gester i multimodal gestaltning.
- Förståelse av principerna för eurytmiska grundelement i relation till utforskning av rörelsemöjligheter och konstnärliga uttryckssätt.
- Förmåga att interagera med andra, ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet samt att välja och förhålla sig till olika former av instruktioner.
- Kunskaper om eurytmiska genrer.
- Förmåga att omsätta idéer och intentioner i gestaltning och sceniskt framförande.
- Förmåga att kommunicera med publik.
- Förmåga att analysera, samtala om och reflektera över egna och andras gestaltningar och rörelseuttryck.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen eurytmi 3.
- Den egna rörelseförmågan i relation till lexikala, språkliga och musikaliska rörelser och gester med betoning på iakttagelse och uttrycksmöjligheter, improvisation och gestaltning.
- Arketypiska stämningars gestik, dynamik och rörelseformationer.
- Alerthet och lugn, tyngd och lätthet, kontraktion och expansion samt intimitet och distans.
- Samarbete med andra och interaktion i arbetsprocesser med växling mellan att leda och följa, både individuellt och kollektivt.
- Genrer, stilarter och stilmedel, tempus, färger, syntax, frasering och modulation.
- Koreografiska förhållningssätt, struktur och dynamik samt kompositionstekniker.
- Skapande i arbetsprocesser med betoning på egna idéer, intentioner och iakttagelser samt inlevelse och uttryck i multimodal gestaltning.
- Soloarbeten och grupparbeten.
- Scenisk framställning med betoning på presentation och kommunikation med publik.
- Reflektion över arbetsprocesser, material och rörelseuttryck.
- Termer och begrepp inom eurytmi.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen eurytmi 3.
Eleven utforskar sin rörelseförmåga i relation till lexikala, språkliga och musikaliska gester, rörelser och relationer.
Eleven särskiljer också arketypiska stämningars rörelser och gestik genom att presentera enkla exempel på sådana.
Dessutom utforskar eleven med viss säkerhet hur rörelser kan föregripas genom att modulera övergångar.
I modulerandet vidgar och utvecklar eleven autentiska uttryckssätt och uttrycker med tillfredsställande resultat närvaro i sina rörelser genom att gestalta nyansrikedom med valörer av alerthet och lugn, tyngd och lätthet, kontraktion och expansion samt intimitet och distans.
I samarbete med andra demonstrerar eleven också med tillfredsställande resultat hur eurytmiska grundelement kan tillämpas vid scenisk presentation.
Eleven utforskar sin rörelseförmåga i relation till lexikala, språkliga och musikaliska gester, rörelser och relationer.
Eleven särskiljer också arketypiska stämningars rörelser och gestik genom att presentera välgrundade exempel på sådana.
Dessutom utforskar eleven med viss säkerhet hur rörelser kan föregripas genom att modulera övergångar.
I modulerandet vidgar och utvecklar eleven autentiska uttryckssätt och uttrycker med tillfredsställande resultat närvaro i sina rörelser genom att gestalta nyansrikedom med valörer av alerthet och lugn, tyngd och lätthet, kontraktion och expansion samt intimitet och distans.
I samarbete med andra demonstrerar eleven också med tillfredsställande resultat hur eurytmiska grundelement kan tillämpas vid scenisk presentation.
Eleven utforskar sin rörelseförmåga i relation till lexikala, språkliga och musikaliska gester, rörelser och relationer.
Eleven särskiljer också arketypiska stämningars rörelser och gestik genom att presentera välgrundade och nyanserade exempel på sådana.
Dessutom utforskar eleven med säkerhet hur rörelser kan föregripas genom att modulera övergångar.
I modulerandet vidgar och utvecklar eleven autentiska uttryckssätt och uttrycker med gott resultat närvaro i sina rörelser genom att gestalta nyansrikedom med valörer av alerthet och lugn, tyngd och lätthet, kontraktion och expansion samt intimitet och distans.
I samarbete med andra demonstrerar eleven också med gott resultat hur eurytmiska grundelement kan tillämpas vid scenisk presentation.
Eleven interagerar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
Eleven interagerar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
Eleven interagerar med säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
Eleven redogör översiktligt för några genrer, stilarter och stilmedel i historiska och kulturella sammanhang.
Eleven presenterar också några demonstrationsexempel med bekanta tillämpningar av några koreografiska förhållningssätt.
Dessutom redogör eleven översiktligt för eurytmiska principer.
Eleven redogör utförligt för några genrer, stilarter och stilmedel i historiska och kulturella sammanhang.
Eleven presenterar också några demonstrationsexempel med nya tillämpningar av några koreografiska förhållningssätt.
Dessutom redogör eleven utförligt för eurytmiska principer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några genrer, stilarter och stilmedel i historiska och kulturella sammanhang.
Eleven presenterar också flera demonstrationsexempel med nya tillämpningar av några koreografiska förhållningssätt.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för eurytmiska principer.
Eleven deltar i skapande arbetsprocesser och tillämpar med tillfredsställande resultat koreografiska förhållningssätt.
I arbetet omsätter eleven egna idéer, intentioner och iakttagelser.
Dessutom presenterar eleven översiktligt sin tillämpning av kompositionstekniker genom att demonstrera någon enkel autentisk komposition.
Eleven deltar i skapande arbetsprocesser och tillämpar med tillfredsställande resultat koreografiska förhållningssätt.
I arbetet omsätter eleven egna idéer, intentioner och iakttagelser.
Dessutom presenterar eleven utförligt sin tillämpning av kompositionstekniker genom att demonstrera några autentiska kompositioner.
Eleven deltar i skapande arbetsprocesser och tillämpar med gott resultat koreografiska förhållningssätt.
I arbetet omsätter eleven egna idéer, intentioner och iakttagelser.
Dessutom presenterar eleven utförligt och nyanserat sin tillämpning av kompositionstekniker genom att demonstrera flera komplexa autentiska kompositioner.
Eleven presenterar med viss säkerhet multimodal gestaltning i relation till ledsagande musik och recitation, sammanhängande flöde, differentierad dynamik och nyanserad närvaro i rörelsen.
I presentationen kommunicerar eleven med viss säkerhet med publiken.
Eleven presenterar med viss säkerhet multimodal gestaltning i relation till ledsagande musik och recitation, sammanhängande flöde, differentierad dynamik och nyanserad närvaro i rörelsen.
I presentationen kommunicerar eleven med viss säkerhet med publiken.
Eleven presenterar med säkerhet multimodal gestaltning i relation till ledsagande musik och recitation, sammanhängande flöde, differentierad dynamik och nyanserad närvaro i rörelsen.
I presentationen kommunicerar eleven med säkerhet med publiken.
Eleven gör en enkel reflektion över arbetsprocesser, material och rörelseuttryck genom att följa rörelseförlopp, beskriva rörelsemönster och arbetsmetoder samt resonera om gestaltningsresultat.
I sin reflektion använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp.
Eleven gör en välgrundad reflektion över arbetsprocesser, material och rörelseuttryck genom att följa rörelseförlopp, beskriva rörelsemönster och arbetsmetoder samt resonera om gestaltningsresultat.
I sin reflektion använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp.
Eleven gör en välgrundad och nyanserad reflektion över arbetsprocesser, material och rörelseuttryck genom att följa rörelseförlopp, beskriva rörelsemönster och arbetsmetoder samt resonera om gestaltningsresultat.
I sin reflektion använder eleven med säkerhet adekvata begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."