Eurytmi 3

kurs
Ämne
Kurskod
EUREUR03
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen eurytmi 3 relaterar till syftet med ämnet eurytmi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen eurytmi 3.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen eurytmi 3.

E
Eleven utforskar sin rörelseförmåga i relation till lexikala, språkliga och musikaliska gester, rörelser och relationer.
Eleven särskiljer också arketypiska stämningars rörelser och gestik genom att presentera enkla exempel på sådana.
Dessutom utforskar eleven med viss säkerhet hur rörelser kan föregripas genom att modulera övergångar.
I modulerandet vidgar och utvecklar eleven autentiska uttryckssätt och uttrycker med tillfredsställande resultat närvaro i sina rörelser genom att gestalta nyansrikedom med valörer av alerthet och lugn, tyngd och lätthet, kontraktion och expansion samt intimitet och distans.
I samarbete med andra demonstrerar eleven också med tillfredsställande resultat hur eurytmiska grundelement kan tillämpas vid scenisk presentation.
C
Eleven utforskar sin rörelseförmåga i relation till lexikala, språkliga och musikaliska gester, rörelser och relationer.
Eleven särskiljer också arketypiska stämningars rörelser och gestik genom att presentera välgrundade exempel på sådana.
Dessutom utforskar eleven med viss säkerhet hur rörelser kan föregripas genom att modulera övergångar.
I modulerandet vidgar och utvecklar eleven autentiska uttryckssätt och uttrycker med tillfredsställande resultat närvaro i sina rörelser genom att gestalta nyansrikedom med valörer av alerthet och lugn, tyngd och lätthet, kontraktion och expansion samt intimitet och distans.
I samarbete med andra demonstrerar eleven också med tillfredsställande resultat hur eurytmiska grundelement kan tillämpas vid scenisk presentation.
A
Eleven utforskar sin rörelseförmåga i relation till lexikala, språkliga och musikaliska gester, rörelser och relationer.
Eleven särskiljer också arketypiska stämningars rörelser och gestik genom att presentera välgrundade och nyanserade exempel på sådana.
Dessutom utforskar eleven med säkerhet hur rörelser kan föregripas genom att modulera övergångar.
I modulerandet vidgar och utvecklar eleven autentiska uttryckssätt och uttrycker med gott resultat närvaro i sina rörelser genom att gestalta nyansrikedom med valörer av alerthet och lugn, tyngd och lätthet, kontraktion och expansion samt intimitet och distans.
I samarbete med andra demonstrerar eleven också med gott resultat hur eurytmiska grundelement kan tillämpas vid scenisk presentation.
E
Eleven interagerar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
C
Eleven interagerar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
A
Eleven interagerar med säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
E
Eleven redogör översiktligt för några genrer, stilarter och stilmedel i historiska och kulturella sammanhang.
Eleven presenterar också några demonstrationsexempel med bekanta tillämpningar av några koreografiska förhållningssätt.
Dessutom redogör eleven översiktligt för eurytmiska principer.
C
Eleven redogör utförligt för några genrer, stilarter och stilmedel i historiska och kulturella sammanhang.
Eleven presenterar också några demonstrationsexempel med nya tillämpningar av några koreografiska förhållningssätt.
Dessutom redogör eleven utförligt för eurytmiska principer.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några genrer, stilarter och stilmedel i historiska och kulturella sammanhang.
Eleven presenterar också flera demonstrationsexempel med nya tillämpningar av några koreografiska förhållningssätt.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för eurytmiska principer.
E
Eleven deltar i skapande arbetsprocesser och tillämpar med tillfredsställande resultat koreografiska förhållningssätt.
I arbetet omsätter eleven egna idéer, intentioner och iakttagelser.
Dessutom presenterar eleven översiktligt sin tillämpning av kompositionstekniker genom att demonstrera någon enkel autentisk komposition.
C
Eleven deltar i skapande arbetsprocesser och tillämpar med tillfredsställande resultat koreografiska förhållningssätt.
I arbetet omsätter eleven egna idéer, intentioner och iakttagelser.
Dessutom presenterar eleven utförligt sin tillämpning av kompositionstekniker genom att demonstrera några autentiska kompositioner.
A
Eleven deltar i skapande arbetsprocesser och tillämpar med gott resultat koreografiska förhållningssätt.
I arbetet omsätter eleven egna idéer, intentioner och iakttagelser.
Dessutom presenterar eleven utförligt och nyanserat sin tillämpning av kompositionstekniker genom att demonstrera flera komplexa autentiska kompositioner.
E
Eleven presenterar med viss säkerhet multimodal gestaltning i relation till ledsagande musik och recitation, sammanhängande flöde, differentierad dynamik och nyanserad närvaro i rörelsen.
I presentationen kommunicerar eleven med viss säkerhet med publiken.
C
Eleven presenterar med viss säkerhet multimodal gestaltning i relation till ledsagande musik och recitation, sammanhängande flöde, differentierad dynamik och nyanserad närvaro i rörelsen.
I presentationen kommunicerar eleven med viss säkerhet med publiken.
A
Eleven presenterar med säkerhet multimodal gestaltning i relation till ledsagande musik och recitation, sammanhängande flöde, differentierad dynamik och nyanserad närvaro i rörelsen.
I presentationen kommunicerar eleven med säkerhet med publiken.
E
Eleven gör en enkel reflektion över arbetsprocesser, material och rörelseuttryck genom att följa rörelseförlopp, beskriva rörelsemönster och arbetsmetoder samt resonera om gestaltningsresultat.
I sin reflektion använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp.
C
Eleven gör en välgrundad reflektion över arbetsprocesser, material och rörelseuttryck genom att följa rörelseförlopp, beskriva rörelsemönster och arbetsmetoder samt resonera om gestaltningsresultat.
I sin reflektion använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp.
A
Eleven gör en välgrundad och nyanserad reflektion över arbetsprocesser, material och rörelseuttryck genom att följa rörelseförlopp, beskriva rörelsemönster och arbetsmetoder samt resonera om gestaltningsresultat.
I sin reflektion använder eleven med säkerhet adekvata begrepp.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."