Eurytmi 4
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen eurytmi 4 relaterar till syftet med ämnet eurytmi, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förståelse av principerna för eurytmiska grundelement i relation till utforskning av rörelsemöjligheter och konstnärliga uttryckssätt.
- Förmåga att interagera med andra, ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet samt att välja och förhålla sig till olika former av instruktioner.
- Förmåga att omsätta idéer och intentioner i gestaltning och sceniskt framförande.
- Kunskaper om eurytmiska yrkesroller.
- Förmåga att kommunicera med publik.
- Förmåga att analysera, samtala om och reflektera över egna och andras gestaltningar och rörelseuttryck.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen eurytmi 4.
- Den egna rörelseförmågan i relation till lexikala språkliga och musikaliska rörelser och gester med betoning på inlevelse och autentisk gestaltning.
- Planering och genomförande av multimodal gestaltning.
- Intention, sfär och zon.
- Rörelse, innehåll, färg och form och multimodala helheter.
- Samarbete med andra och interaktion i arbetsprocesser med växling mellan att leda, följa och granska.
- Artikulation och modulation.
- Struktur, dynamik och flöde.
- Koreografiska förhållningssätt, komposition och multimodal gestaltning.
- Skapande i arbetsprocesser med autentisk tolkning och multimodal gestaltning av språkliga och musikaliska verk i historiska och kulturella sammanhang.
- Scenteknik och sceniskt arbete.
- Soloarbeten och grupparbeten.
- Scenisk framställning med betoning på relationen mellan form och innehåll i kommunikation med publik.
- Reflektion över egna och andras gestaltningar.
- Repertoar och upphovsrätt.
- Karriärvägledning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen eurytmi 4.
Eleven utforskar i samråd med handledare sin rörelseförmåga i relation till eurytmiska rörelsemöjligheter och uttryckssätt inom ramen för ett självständigt arbete där eleven väljer tema, material och arbetsmetoder.
Dessutom skapar eleven i samarbete med andra medaktörer och i samråd med handledare multimodal gestaltning som med viss säkerhet framförs sceniskt i kommunikation med publik.
Eleven utforskar efter samråd med handledare sin rörelseförmåga i relation till eurytmiska rörelsemöjligheter och uttryckssätt inom ramen för ett självständigt arbete där eleven väljer tema, material och arbetsmetoder.
Dessutom skapar eleven i samarbete med andra medaktörer och efter samråd med handledare multimodal gestaltning som med viss säkerhet framförs sceniskt i kommunikation med publik.
Eleven utforskar efter samråd med handledare sin rörelseförmåga i relation till eurytmiska rörelsemöjligheter och uttryckssätt inom ramen för ett självständigt arbete där eleven väljer tema, material och arbetsmetoder.
Dessutom skapar eleven i samarbete med andra medaktörer och efter samråd med handledare multimodal gestaltning som med säkerhet framförs sceniskt i kommunikation med publik.
Eleven utforskar hur konstnärliga idéer, intentioner och iakttagelser kan artikuleras vid scenisk presentation, och hur de kan förmedlas till publiken, genom att gestalta identifierbara relationer mellan rörelse, innehåll, färg och form som multimodala helheter.
I sin gestaltning synliggör eleven med tillfredsställande resultat innehåll och valörer i språk och musik genom att med viss säkerhet föregripa rörelseförlopp samt genom att på ett enkelt sätt modulera pauser och övergångar.
Eleven kommunicerar med publiken genom att med viss säkerhet uttrycka sin konstnärliga intention i en gestaltning av sfär och zon.
Eleven utforskar hur konstnärliga idéer, intentioner och iakttagelser kan artikuleras vid scenisk presentation, och hur de kan förmedlas till publiken, genom att gestalta identifierbara och varierade relationer mellan rörelse, innehåll, färg och form som multimodala helheter.
I sin gestaltning synliggör eleven med tillfredsställande resultat innehåll och valörer i språk och musik genom att med viss säkerhet föregripa rörelseförlopp samt genom att på ett nyanserat sätt modulera pauser och övergångar.
Eleven kommunicerar med publiken genom att med viss säkerhet uttrycka sin konstnärliga intention i en gestaltning av sfär och zon.
Eleven utforskar hur konstnärliga idéer, intentioner och iakttagelser kan artikuleras vid scenisk presentation, och hur de kan förmedlas till publiken, genom att gestalta identifierbara, varierade och proportionerliga relationer mellan rörelse, innehåll, färg och form som multimodala helheter.
I sin gestaltning synliggör eleven med gott resultat innehåll och valörer i språk och musik genom att med säkerhet föregripa rörelseförlopp samt genom att på ett nyanserat sätt modulera pauser och övergångar.
Eleven kommunicerar med publiken genom att med säkerhet uttrycka sin konstnärliga intention i en gestaltning av sfär och zon.
I arbetet tillämpar eleven med viss säkerhet eurytmiska principer samt koreografiska förhållningssätt och kompositionstekniker.
Eleven tar initiativ för att identifiera problem i gestaltningsarbetet och ger enkla förslag till lösningar.
I arbetet tillämpar eleven med viss säkerhet eurytmiska principer samt koreografiska förhållningssätt och kompositionstekniker.
Eleven tar initiativ för att identifiera problem i gestaltningsarbetet och ger välgrundade förslag till lösningar.
I arbetet tillämpar eleven med säkerhet eurytmiska principer samt koreografiska förhållningssätt och kompositionstekniker.
Eleven tar initiativ för att identifiera problem i gestaltningsarbetet och ger välgrundade och nyanserade förslag till lösningar.
Eleven observerar och medverkar i avancerat arbete tillsammans med yrkesprofessionella och diskuterar översiktligt scenteknik och sceniskt arbete, recitation och musicerande samt kostymdesign och belysning i relation till sitt eget arbete.
Eleven diskuterar översiktligt arbetsprocesser samt yrkesrollers huvudsakliga arbetsområden, funktioner och samverkan.
Dessutom redogör eleven översiktligt för frågor om repertoarval och upphovsrätt.
Eleven observerar och medverkar i avancerat arbete tillsammans med yrkesprofessionella och diskuterar utförligt scenteknik och sceniskt arbete, recitation och musicerande samt kostymdesign och belysning i relation till sitt eget arbete.
Eleven diskuterar utförligt arbetsprocesser samt yrkesrollers huvudsakliga arbetsområden, funktioner och samverkan.
Dessutom redogör eleven utförligt för frågor om repertoarval och upphovsrätt.
Eleven observerar och medverkar i avancerat arbete tillsammans med yrkesprofessionella och diskuterar utförligt och nyanserat scenteknik och sceniskt arbete, recitation och musicerande samt kostymdesign och belysning i relation till sitt eget arbete.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat arbetsprocesser samt yrkesrollers huvudsakliga arbetsområden, funktioner och samverkan.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för frågor om repertoarval och upphovsrätt.
Eleven producerar och presenterar en enkel rapport om sitt arbete med stöd i ämneslitteratur.
Där beskriver eleven sina utgångspunkter, motiverar sitt tillvägagångssätt, analyserar sitt resultat och reflekterar över arbetsprocessen.
Eleven producerar och presenterar en välgrundad rapport om sitt arbete med stöd i ämneslitteratur.
Där beskriver eleven sina utgångspunkter, motiverar sitt tillvägagångssätt, analyserar sitt resultat och reflekterar över arbetsprocessen.
Eleven producerar och presenterar en välgrundad och nyanserad rapport om sitt arbete med stöd i ämneslitteratur.
Där beskriver eleven sina utgångspunkter, motiverar sitt tillvägagångssätt, analyserar sitt resultat och reflekterar över arbetsprocessen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."