Eventteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen eventteknik relaterar till syftet med ämnet eventteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om scenanläggningars komponenter, enheter och system samt om säkerhetskrav och arbetsmiljökrav för scenanläggningar.
- Förmåga att planera sitt arbete samt att bygga upp scenanläggningar och rigga teknisk utrustning för event på ett säkert, kvalitetsmässigt, ergonomiskt och miljömässigt sätt.
- Förmåga att utföra systematisk felsökning och reparation.
- Förmåga att dokumentera sitt arbete.
- Kunskaper om planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media samt om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete.
- Kunskaper om tillståndsfrågor vid reproduktion av ljud och bild och vid offentliga framföranden.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen eventteknik.
- Funktion och arbetssätt hos tekniska ljud-, bild- och ljusanläggningar för event.
- Funktion och monteringssätt hos komponenter, enheter och system för scenuppbyggnad.
- Uppbyggnad och riggning av scenanläggningar för musikprojekt, mässor och andra event.
- Ergonomi.
- Säkerhetskrav och miljökrav vid arbete med scenuppbyggnad och riggning av utrustning.
- Handhavande och funktionsprovning av anläggningar.
- Enklare systematisk felsökning och reparation.
- Planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media.
- Tillstånd som kan krävas vid offentliga framföranden.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen eventteknik.
Eleven beskriver översiktligt scenanläggningars komponenter, enheter och system.
Dessutom redogör eleven översiktligt för säkerhetskrav och arbetsmiljökrav som gäller för scenanläggningarna.
Eleven beskriver utförligt scenanläggningars komponenter, enheter och system.
Dessutom redogör eleven utförligt för säkerhetskrav och arbetsmiljökrav som gäller för scenanläggningarna.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat scenanläggningars komponenter, enheter och system.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för säkerhetskrav och arbetsmiljökrav som gäller för scenanläggningarna.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete samt bygger upp scenanläggningar och riggar i samråd med handledare teknisk utrustning för event.
Dessutom utför eleven enkla systematiska felsökningar och reparationer av utrustningen.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt uppfyller krav på kvalitet, ergonomi och miljö.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete samt bygger upp scenanläggningar och riggar efter samråd med handledare teknisk utrustning för event.
Dessutom utför eleven systematiska felsökningar och reparationer av utrustningen.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt uppfyller krav på kvalitet, ergonomi och miljö.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete samt bygger upp scenanläggningar och riggar efter samråd med handledare teknisk utrustning för event.
Dessutom utför eleven avancerade systematiska felsökningar och reparationer av utrustningen.
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt uppfyller krav på kvalitet, ergonomi och miljö.
Resultatet av arbetet är gott.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Utifrån sitt arbete för eleven enkla resonemang om planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media.
Dessutom för eleven enkla resonemang om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete.
Eleven redogör översiktligt för hur bestämmelser om tillstånd för reproduktion och offentliga framföranden ska tillämpas.
Utifrån sitt arbete för eleven välgrundade resonemang om planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media.
Dessutom för eleven välgrundade resonemang om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete.
Eleven redogör utförligt för hur bestämmelser om tillstånd för reproduktion och offentliga framföranden ska tillämpas.
Utifrån sitt arbete för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media.
Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur bestämmelser om tillstånd för reproduktion och offentliga framföranden ska tillämpas.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."