Fastighetsförvaltning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fastighetsförvaltning relaterar till syftet med ämnet fastighetsförvaltning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om fastighetsjuridik, säkerhetsfrågor och riskhantering inom fastighetsområdet.
- Kunskaper om fastighetsförvaltningens tekniska och ekonomiska förutsättningar och generella energibesparingsåtgärder.
- Kunskaper om regler för avfallshantering, återvinning och renhållning.
- Förmåga att använda modern digital utrustning för att övervaka, kommunicera samt ta emot, hämta och söka information.
- Förmåga att använda modern och aktuell programvara.
- Kunskaper om etiska och datarättsliga frågor.
- Förmåga att i tal och skrift informera individer och olika målgrupper, att samverka med andra samt att dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fastighetsförvaltning.
- Fastighetsjuridik avseende avtalsrätt, till exempel hyresrätt, besittningsrätt och hyreslagstiftning samt besiktningar och besiktningsåtgärder.
- Systematiskt säkerhetsarbete, riskhantering, brandrisk och brandskydd, inbrottsskydd, övervakning, skyddsrum och utrymningsvägar.
- Ekonomiska frågor, till exempel hyresbevakning, inkasso och avskrivningar. Tekniska frågor, till exempel planerat underhåll och renoveringsarbete. Generella energibesparingsåtgärder.
- Avfallshantering, hälsofrågor och regler i samband med sophantering, källsortering och kompostering av sopor samt kommunala renhållningsregler.
- Modern digital utrustning för att övervaka fastighetsdrift, gemensamma utrymmen och ytor samt för att kommunicera och ta emot, hämta och söka information.
- Programvara för vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fastighetsförvaltning.
- Etiska och datarättsliga frågor: upphovsrätt, yttrande- och informationsfrihet, personuppgiftslagen och människors rätt till integritetsskydd.
- Olika informationstekniker beroende på målgrupp och kommunikationsmedel. Olika samverkansformer beroende på individ och grupp.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fastighetsförvaltning.
Eleven redogör översiktligt för fastighetsjuridik, säkerhetsfrågor och riskhantering inom fastighetsområdet.
Eleven beskriver också översiktligt tekniska och ekonomiska förutsättningar för en effektiv fastighetsförvaltning och hänvisar med viss säkerhet till dessa förutsättningar vid olika former av åtgärder.
Dessutom ger eleven något exempel på generella energibesparingsåtgärder samt beskriver översiktligt regler för avfallshantering, återvinning och renhållning i fastigheter.
Eleven redogör utförligt för fastighetsjuridik, säkerhetsfrågor och riskhantering inom fastighetsområdet.
Eleven beskriver också utförligt tekniska och ekonomiska förutsättningar för en effektiv fastighetsförvaltning och hänvisar med viss säkerhet till dessa förutsättningar vid olika former av åtgärder.
Dessutom ger eleven några exempel på generella energibesparingsåtgärder samt beskriver utförligt regler för avfallshantering, återvinning och renhållning i fastigheter.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för fastighetsjuridik, säkerhetsfrågor och riskhantering inom fastighetsområdet.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat tekniska och ekonomiska förutsättningar för en effektiv fastighetsförvaltning och hänvisar med säkerhet till dessa förutsättningar vid olika former av åtgärder.
Dessutom ger eleven flera exempel på generella energibesparingsåtgärder samt beskriver utförligt och nyanserat regler för avfallshantering, återvinning och renhållning i fastigheter.
Eleven väljer och använder i samråd med handledare digital utrustning och programvara för att övervaka, kommunicera och hantera information.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet informationen på ett för berörda individer säkert sätt.
Dessutom redogör eleven översiktligt för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör enkla reflektioner över dessa frågor.
Eleven väljer och använder efter samråd med handledare digital utrustning och programvara för att övervaka, kommunicera och hantera information.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet informationen på ett för berörda individer säkert sätt.
Dessutom redogör eleven utförligt för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör välgrundade reflektioner över dessa frågor.
Eleven väljer och använder efter samråd med handledare digital utrustning och programvara för att övervaka, kommunicera och hantera information.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet informationen på ett för berörda individer säkert sätt.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör välgrundade och nyanserade reflektioner över dessa frågor.
Eleven informerar med ett enkelt och i huvudsak korrekt språk samt anpassar med viss säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare.
Dessutom samverkar eleven med viss säkerhet med andra.
Eleven informerar med ett i huvudsak korrekt språk samt anpassar med viss säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare.
Dessutom samverkar eleven med viss säkerhet med andra.
Eleven informerar med ett nyanserat och i huvudsak korrekt språk samt anpassar med säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare.
Dessutom samverkar eleven med säkerhet med andra.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."