Fastighetskommunikation
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fastighetskommunikation relaterar till syftet med ämnet fastighetsförvaltning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att använda modern digital utrustning för att övervaka, kommunicera samt ta emot, hämta och söka information.
- Förmåga att använda modern och aktuell programvara.
- Kunskaper om etiska och datarättsliga frågor.
- Förmåga att reflektera över sitt eget och andra människors sätt att kommunicera.
- Kunskaper om kommunikationens komplexitet utifrån sociala och kulturella faktorer.
- Förmåga att i tal och skrift informera individer och olika målgrupper, att samverka med andra samt att dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fastighetskommunikation.
- Digital utrustning och programvara för att kommunicera med och informera olika målgrupper.
- Etiska och datarättsliga frågor: upphovsrätt, yttrande- och informationsfrihet och människors rätt till integritetsskydd.
- Hur man reflekterar över sitt eget och andra människors sätt att kommunicera individuellt och i grupp. Det sociala sammanhangets betydelse för kommunikation och interaktion.
- Kommunikationens komplexitet utifrån sociala faktorer, till exempel individualitet, kroppsspråk, krissituationer och känslor samt utifrån kulturella faktorer, till exempel kulturmöten och kulturkrockar.
- Muntlig och skriftlig information till olika individer och målgrupper, till exempel ägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster med olika kulturella och etniska bakgrunder. Olika informationstekniker och pedagogiska principer för att i tal och skrift informera olika målgrupper och samverka med andra människor. Metoder för att dokumentera kommunikationsprocesser.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fastighetskommunikation.
Eleven väljer och använder i samråd med handledare digital utrustning och programvara för att kommunicera med och informera olika målgrupper.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet informationen på ett för berörda individer säkert sätt.
Dessutom redogör eleven översiktligt för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör enkla reflektioner över dessa frågor.
Eleven väljer och använder efter samråd med handledare digital utrustning och programvara för att kommunicera med och informera olika målgrupper.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet informationen på ett för berörda individer säkert sätt.
Dessutom redogör eleven utförligt för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör välgrundade reflektioner över dessa frågor.
Eleven väljer och använder efter samråd med handledare digital utrustning och programvara för att kommunicera med och informera olika målgrupper.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet informationen på ett för berörda individer säkert sätt.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för etiska och datarättsliga frågor i relation till arbetsuppgifterna, samt gör välgrundade och nyanserade reflektioner över dessa frågor.
Eleven gör enkla reflektioner över sitt eget och andra människors sätt att kommunicera.
Dessutom redogör eleven översiktligt för kommunikationens komplexitet utifrån sociala och kulturella faktorer.
Eleven gör välgrundade reflektioner över sitt eget och andra människors sätt att kommunicera.
Dessutom redogör eleven utförligt för kommunikationens komplexitet utifrån sociala och kulturella faktorer.
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över sitt eget och andra människors sätt att kommunicera.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för kommunikationens komplexitet utifrån sociala och kulturella faktorer.
Eleven informerar med ett enkelt och i huvudsak korrekt språk samt anpassar med viss säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare.
Eleven samverkar också med viss säkerhet med andra.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation över sina kommunikationsprocesser.
Eleven informerar med ett i huvudsak korrekt språk samt anpassar med viss säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare.
Eleven samverkar också med viss säkerhet med andra.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation över sina kommunikationsprocesser.
Eleven informerar med ett nyanserat och i huvudsak korrekt språk samt anpassar med säkerhet sin kommunikation efter situation och mottagare.
Eleven samverkar också med säkerhet med andra.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation över sina kommunikationsprocesser.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."