Lasthantering och passagerarsäkerhet

kurs
Kurskod
FARLAS0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lasthantering och passagerarsäkerhet relaterar till syftet med ämnet fartygsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lasthantering och passagerarsäkerhet.

Fartygskonstruktion

Torrlasthantering

Tanklasthantering

Passagerarhantering

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lasthantering och passagerarsäkerhet.

E
Eleven beskriver översiktligt hur de vanligaste fartygstyperna är konstruerade samt hur den lasthanteringsutrustning som finns ombord fungerar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt de arbetsuppgifter som utförs ombord i samband med last- och passagerarhantering.
C
Eleven beskriver utförligt hur de vanligaste fartygstyperna är konstruerade samt hur den lasthanteringsutrustning som finns ombord fungerar.
Dessutom beskriver eleven utförligt de arbetsuppgifter som utförs ombord i samband med last- och passagerarhantering.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur de vanligaste fartygstyperna är konstruerade samt hur den lasthanteringsutrustning som finns ombord fungerar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de arbetsuppgifter som utförs ombord i samband med last- och passagerarhantering.
E
Eleven beskriver översiktligt miljö- och säkerhetsrisker vid last- och passagerarhantering samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att förebygga sådana risker.
Eleven drar enkla slutsatser om sambandet mellan risker och arbetsmetoder.
C
Eleven beskriver utförligt miljö- och säkerhetsrisker vid last- och passagerarhantering samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att förebygga sådana risker.
Eleven drar välgrundade slutsatser om sambandet mellan risker och arbetsmetoder.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat miljö- och säkerhetsrisker vid last- och passagerarhantering samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att förebygga sådana risker.
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om sambandet mellan risker och arbetsmetoder.
E
Eleven beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
C
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
A
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
E
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet relevanta termer och begrepp.
C
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet relevanta termer och begrepp.
A
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet relevanta termer och begrepp.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."