Lasthantering och passagerarsäkerhet
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen lasthantering och passagerarsäkerhet relaterar till syftet med ämnet fartygsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur olika fartygstyper är konstruerade, samt om de definitioner och måttenheter som används inom området.
- Kunskaper om hur last- och passagerarhantering utförs på olika fartygstyper samt om hur lasthanteringsutrustningen ombord fungerar.
- Kunskaper om miljö- och säkerhetsrisker vid last- och passagerarhantering.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar området.
- Förmåga att använda termer och begrepp som används inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen lasthantering och passagerarsäkerhet.
Fartygskonstruktion
- Fartygs tekniska terminologi.
- Luckor, portar och vattentäta dörrar.
- Skrovöppningar och öppningar till lastutrymmen.
- Rörsystem och pumpar för slagvatten och barlast.
Torrlasthantering
- Farligt gods, klassificering och IMDG-koden.
- Lasthantering och säkring av last.
- Dävertar, kranar, vinschar, lyftutrustning.
- Hantering av farliga laster på torrlastfartyg.
Tanklasthantering
- Åtgärder för att förhindra miljöförorening av olja och kemikalier.
- Lasthantering på olje- och kemikalietankfartyg.
- Åtgärder för att undvika risker och förebygga skador.
- Brandskydd på tankfartyg.
- Personlig säkerhet och säkerhetsåtgärder.
- Nödåtgärder och nödinstruktioner.
Passagerarhantering
- Passagerarsäkerhet.
- Mönstringsrutiner.
- Kommunikation.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen lasthantering och passagerarsäkerhet.
Eleven beskriver översiktligt hur de vanligaste fartygstyperna är konstruerade samt hur den lasthanteringsutrustning som finns ombord fungerar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt de arbetsuppgifter som utförs ombord i samband med last- och passagerarhantering.
Eleven beskriver utförligt hur de vanligaste fartygstyperna är konstruerade samt hur den lasthanteringsutrustning som finns ombord fungerar.
Dessutom beskriver eleven utförligt de arbetsuppgifter som utförs ombord i samband med last- och passagerarhantering.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur de vanligaste fartygstyperna är konstruerade samt hur den lasthanteringsutrustning som finns ombord fungerar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de arbetsuppgifter som utförs ombord i samband med last- och passagerarhantering.
Eleven beskriver översiktligt miljö- och säkerhetsrisker vid last- och passagerarhantering samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att förebygga sådana risker.
Eleven drar enkla slutsatser om sambandet mellan risker och arbetsmetoder.
Eleven beskriver utförligt miljö- och säkerhetsrisker vid last- och passagerarhantering samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att förebygga sådana risker.
Eleven drar välgrundade slutsatser om sambandet mellan risker och arbetsmetoder.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat miljö- och säkerhetsrisker vid last- och passagerarhantering samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att förebygga sådana risker.
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om sambandet mellan risker och arbetsmetoder.
Eleven beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet relevanta termer och begrepp.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet relevanta termer och begrepp.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet relevanta termer och begrepp.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."