Skeppsteknik

kurs
Kurskod
FARSKE0
Poäng
50p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skeppsteknik relaterar till syftet med ämnet fartygsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skeppsteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skeppsteknik.

E
Eleven beskriver översiktligt fartygs konstruktion och stabilitetsegenskaper samt de faktorer som påverkar fartygs stabilitet.
C
Eleven beskriver utförligt fartygs konstruktion och stabilitetsegenskaper samt de faktorer som påverkar fartygs stabilitet.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fartygs konstruktion och stabilitetsegenskaper samt de faktorer som påverkar fartygs stabilitet.
E
Eleven utför i samråd med handledare enklare djupgående- och stabilitetsberäkningar samt använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften.
Vid beräkningarna gör eleven enkla anpassningar utifrån nya förutsättningar.
Eleven utför uppgifterna med tillfredsställande resultat.
C
Eleven utför efter samråd med handledare enklare djupgående- och stabilitetsberäkningar samt använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften.
Vid beräkningarna gör eleven anpassningar utifrån nya förutsättningar.
Eleven utför uppgifterna med tillfredsställande resultat.
A
Eleven utför efter samråd med handledare enklare djupgående- och stabilitetsberäkningar samt använder med säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften.
Vid beräkningarna gör eleven välgrundade anpassningar utifrån nya förutsättningar.
Eleven utför uppgifterna med gott resultat.
E
Eleven beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
C
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
A
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
E
I beskrivningar och beräkningar använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
C
I beskrivningar och beräkningar använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
A
I beskrivningar och beräkningar använder eleven med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."