Skeppsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skeppsteknik relaterar till syftet med ämnet fartygsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om hur olika fartygstyper är konstruerade, samt om de definitioner och måttenheter som används inom området.
- Förståelse av faktorer som påverkar fartygs stabilitet.
- Förmåga att utföra enklare beräkningar av fartygs djupgående, trim, slagsida och stabilitet.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar området.
- Förmåga att använda termer och begrepp som används inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skeppsteknik.
- Olika fartygstypers konstruktion.
- Fartygs huvuddimensioner och form.
- Skeppsmätning.
- Lastlinjekonventionen.
- Fartygs påkänningar.
- Faktorer som påverkar fartygs stabilitet.
- Hydrostatiska data.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skeppsteknik.
Eleven beskriver översiktligt fartygs konstruktion och stabilitetsegenskaper samt de faktorer som påverkar fartygs stabilitet.
Eleven beskriver utförligt fartygs konstruktion och stabilitetsegenskaper samt de faktorer som påverkar fartygs stabilitet.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fartygs konstruktion och stabilitetsegenskaper samt de faktorer som påverkar fartygs stabilitet.
Eleven utför i samråd med handledare enklare djupgående- och stabilitetsberäkningar samt använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften.
Vid beräkningarna gör eleven enkla anpassningar utifrån nya förutsättningar.
Eleven utför uppgifterna med tillfredsställande resultat.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare djupgående- och stabilitetsberäkningar samt använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften.
Vid beräkningarna gör eleven anpassningar utifrån nya förutsättningar.
Eleven utför uppgifterna med tillfredsställande resultat.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare djupgående- och stabilitetsberäkningar samt använder med säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften.
Vid beräkningarna gör eleven välgrundade anpassningar utifrån nya förutsättningar.
Eleven utför uppgifterna med gott resultat.
Eleven beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
I beskrivningar och beräkningar använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
I beskrivningar och beräkningar använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
I beskrivningar och beräkningar använder eleven med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."