Fastighetsservice - elarbeten
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fastighetsservice - elarbeten relaterar till syftet med ämnet fastighetsservice, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om underhållsrutiner för fastigheter och fastighetsutrustning samt om säkerhetsfrågor, riskhantering och lagar och andra bestämmelser.
- Kunskaper om inredningars, utrustningars och maskintypers uppbyggnad och funktion samt om reservdelshållning.
- Förmåga att planera och utföra service, underhåll och reparation av fastigheter och av ytor, inredning och utrustning på och i fastigheter.
- Förmåga att välja och använda metoder, material, verktyg och tekniker.
- Förmåga att tolka och använda ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
- Förmåga att utföra felsökning och vidta lämpliga åtgärder.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fastighetsservice - elarbeten.
- Underhållsrutiner, regler, bestämmelser, besiktningsplaner, säkerhetskontroller och serviceåtgärder för olika hisstyper och annan transportutrustning. Hur arbetet kan utföras på ett säkert sätt och med miljöhänsyn.
- Köks- och tvättutrustningar samt deras uppbyggnad och funktion. Transportutrustningar, till exempel hissar, rulltrappor och transportband samt deras uppbyggnad och funktion. Hur man planerar för reservdelshållning.
- Metoder och tekniker för periodiskt förebyggande och avhjälpande underhåll samt för reparationer av i fastigheter befintlig utrustning och aktuella maskiner.
- Serviceåtgärder på porttelefoner, övervakningssystem, lås- och larmsystem, kabel-tv-nät och andra system i fastigheter.
- Ritningsläsning, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
- Felsökning, mätning och felavhjälpning av konstruktionsfel, slitage, mekaniska fel och elfel, till exempel i belysningsutrustning.
- Metoder för dokumentation av utförda åtgärder.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fastighetsservice - elarbeten.
Eleven beskriver översiktligt den tekniska utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med utrustningen.
Eleven redogör också översiktligt för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i utrustningen, underhållsrutiner för denna samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
Dessutom beskriver eleven översiktligt de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning.
Eleven beskriver utförligt den tekniska utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med utrustningen.
Eleven redogör också utförligt för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i utrustningen, underhållsrutiner för denna samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
Dessutom beskriver eleven utförligt de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat den tekniska utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med utrustningen.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i utrustningen, underhållsrutiner för denna samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning.
Eleven planerar i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande service, underhåll och reparation av eldriven maskinell utrustning i fastigheter.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik.
Eleven utför i samråd med handledare service-, underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat.
I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker.
Eleven utför i samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande service, underhåll och reparation av eldriven maskinell utrustning i fastigheter.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare service-, underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat.
I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker.
Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande service, underhåll och reparation av eldriven maskinell utrustning i fastigheter.
I planeringen väljer eleven med säkerhet metod, material, verktyg och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare service-, underhålls- och reparationsarbetet med gott resultat.
I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
Dessutom använder eleven med säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker.
Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."