Fastighetsservice - byggnader

kurs
Kurskod
FASFAS0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fastighetsservice - byggnader relaterar till syftet med ämnet fastighetsservice, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fastighetsservice - byggnader.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fastighetsservice - byggnader.

E
Eleven beskriver översiktligt olika byggnaders konstruktion, byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser.
Eleven redogör också översiktligt för hur vanliga byggskador kan förebyggas och åtgärdas samt olika metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling.
Dessutom redogör eleven översiktligt för underhållsrutiner för maskiner, utrustning, hisstyper, nödöppningar, material och konstruktioner samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
C
Eleven beskriver utförligt olika byggnaders konstruktion, byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser.
Eleven redogör också utförligt för hur vanliga byggskador kan förebyggas och åtgärdas samt olika metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling.
Dessutom redogör eleven utförligt för underhållsrutiner för maskiner, utrustning, hisstyper, nödöppningar, material och konstruktioner samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika byggnaders konstruktion, byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur vanliga byggskador kan förebyggas och åtgärdas samt olika metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för underhållsrutiner för maskiner, utrustning, hisstyper, nödöppningar, material och konstruktioner samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
E
Eleven planerar i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av fastigheter och av inredning och utrustning i fastigheter.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik.
Eleven utför i samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat.
I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker.
Eleven utför i samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av fastigheter och av inredning och utrustning i fastigheter.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat.
I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker.
Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av fastigheter och av inredning och utrustning i fastigheter.
I planeringen väljer eleven med säkerhet metod, material, verktyg och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med gott resultat.
I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
Dessutom använder eleven med säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker.
Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
E
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
C
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
A
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."