Fastighetsservice - ytor
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fastighetsservice - ytor relaterar till syftet med ämnet fastighetsservice, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika byggnaders konstruktion, byggmaterials egenskaper samt lagar och andra bestämmelser. Kunskaper om vanliga byggskador och underhålls- och reparationsåtgärder.
- Kunskaper om underhållsrutiner för fastigheter och fastighetsutrustning samt om säkerhetsfrågor, riskhantering och lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att planera och utföra service, underhåll och reparation av fastigheter och av ytor, inredning och utrustning på och i fastigheter.
- Förmåga att välja och använda metoder, material, verktyg och tekniker.
- Förmåga att tolka och använda ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
- Förmåga att utföra felsökning och vidta lämpliga åtgärder.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fastighetsservice - ytor.
- Byggnaders tekniska konstruktion och byggmaterials egenskaper. Övergripande bygglagstiftning för byggnaders konstruktion och material.
- Vanliga byggskador, hur de kan förebyggas och åtgärdas.
- Metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling vid reparations- och underhållsarbete. Förutsättningar för ytbehandling och olika ytbehandlingars kvalitet, användningsområden och miljöpåverkan.
- Underhållsrutiner, regler, bestämmelser och besiktningsplaner för våtutrymmen, ytor och nödöppningar.
- Säkerhetskontroller samt hur arbetet kan utföras på ett säkert sätt och med miljöhänsyn.
- Metoder och tekniker för periodiskt förebyggande och avhjälpande underhåll samt för reparationer av fastigheter och utrustning.
- Ritningsläsning, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
- Felsökning och felavhjälpning av konstruktionsfel, slitage och mekaniska fel på olika ytor.
- Metoder för dokumentation av utförda åtgärder.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fastighetsservice - ytor.
Eleven beskriver översiktligt olika byggnaders konstruktion och byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser.
Eleven beskriver också översiktligt hur vanliga byggskador kan förebyggas och åtgärdas samt olika metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling.
I beskrivningen redogör eleven översiktligt för förutsättningar för ytbehandling och olika ytbehandlingars kvalitet, användningsområden och miljöpåverkan.
Dessutom redogör eleven översiktligt för underhållsrutiner för våtutrymmen, ytor, hisstyper och nödöppningar samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
Eleven beskriver utförligt olika byggnaders konstruktion och byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser.
Eleven beskriver också utförligt hur vanliga byggskador kan förebyggas och åtgärdas samt olika metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling.
I beskrivningen redogör eleven utförligt för förutsättningar för ytbehandling och olika ytbehandlingars kvalitet, användningsområden och miljöpåverkan.
Dessutom redogör eleven utförligt för underhållsrutiner för våtutrymmen, ytor, hisstyper och nödöppningar samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika byggnaders konstruktion och byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat hur vanliga byggskador kan förebyggas och åtgärdas samt olika metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling.
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för förutsättningar för ytbehandling och olika ytbehandlingars kvalitet, användningsområden och miljöpåverkan.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för underhållsrutiner för våtutrymmen, ytor, hisstyper och nödöppningar samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
Eleven planerar i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av fastigheter och av inredning och utrustning i fastigheter.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik.
Eleven utför i samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat.
I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker.
Eleven utför i samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av fastigheter och av inredning och utrustning i fastigheter.
I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat.
I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker.
Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av fastigheter och av inredning och utrustning i fastigheter.
I planeringen väljer eleven med säkerhet metod, material, verktyg och teknik.
Eleven utför efter samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med gott resultat.
I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
Dessutom använder eleven med säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker.
Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."