Fiskevård 1

kurs
Kurskod
FIKFIS01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fiskevård 1 relaterar till syftet med ämnet fiskevård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fiskevård 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fiskevård 1.

E
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några vanliga svenska fiskarter.
Eleven redogör också översiktligt för några svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt.
I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
C
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några vanliga svenska fiskarter.
Eleven redogör också utförligt för några svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet.
Dessutom redogör eleven utförligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt.
I redogörelsen förklarar eleven samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
A
Eleven identifierar med säkerhet och namnger flera vanliga svenska fiskarter.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för flera svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt.
I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
E
Eleven läser och tolkar i samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför i samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter.
I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
C
Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter.
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
A
Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter.
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
E
I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data.
Eleven redogör också översiktligt för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård.
C
I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data.
Eleven redogör också utförligt för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård.
A
I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med nyanserade omdömen utifrån insamlade data.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."