Fiskevård 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fiskevård 1 relaterar till syftet med ämnet fiskevård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om svenska fiskarter samt om olika fiskarters miljökrav, naturliga dynamik och utbredning.
- Kunskaper om fiskevårdande metoder för att bevara och utnyttja våra fiskpopulationer på ett långsiktigt hållbart sätt.
- Kunskaper om verksamheter som har en negativ påverkan på våra fiskbestånd.
- Förmåga att utföra fiskevårdande arbetsuppgifter samt att planera, genomföra och utvärdera fiskevårdande åtgärder.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr utnyttjandet och bevarandet av våra fiskresurser.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera fiskeribiologiska, vattenkemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar.
- Förmåga att bedöma ett vatten utifrån fysikaliska, kemiska och biologiska data.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fiskevård 1.
- Identifiering, beskrivning och namngivning av vanliga svenska fiskarter.
- Fiskars miljökrav, naturliga dynamik och utbredning.
- Fiskevårdande metoder, till exempel utsättning av fisk, fiske, biotopförbättringar samt restaurering av fiskvägar, kantzoner och vattenkvaliteten.
- Verksamheter som påverkar fiskbestånden negativt.
- Intressemotsättningar i samband med fiskevård, till exempel vattenkraft, kulturminnen och naturvård.
- Handhavande och skötsel av utrustning.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
- Lagar och andra bestämmelser, till exempel fiske- och fiskevårdslagstiftning och miljölagstiftning.
- Fiskeribiologiska undersökningar i fält.
- Provtagning samt analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska parametrar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fiskevård 1.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några vanliga svenska fiskarter.
Eleven redogör också översiktligt för några svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt.
I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några vanliga svenska fiskarter.
Eleven redogör också utförligt för några svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet.
Dessutom redogör eleven utförligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt.
I redogörelsen förklarar eleven samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
Eleven identifierar med säkerhet och namnger flera vanliga svenska fiskarter.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för flera svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt.
I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
Eleven läser och tolkar i samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför i samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter.
I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter.
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder.
Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter.
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data.
Eleven redogör också översiktligt för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård.
I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data.
Eleven redogör också utförligt för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård.
I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med nyanserade omdömen utifrån insamlade data.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."