Fiskevård 2

kurs
Kurskod
FIKFIS02
Poäng
200p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fiskevård 2 relaterar till syftet med ämnet fiskevård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fiskevård 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fiskevård 2.

E
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med inventering av sjöar och vattendrag, samt namnger svenska fiskarter.
Eleven redogör också översiktligt för svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt.
I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
C
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med inventering av sjöar och vattendrag, samt namnger svenska fiskarter.
Eleven redogör också utförligt för svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet.
Dessutom redogör eleven utförligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt.
I redogörelsen förklarar eleven samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
A
Eleven identifierar med säkerhet, i samband med inventering av sjöar och vattendrag, samt namnger svenska fiskarter.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt.
I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
E
Eleven planerar, genomför och utvärderar i samråd med handledare fiskevårdande åtgärder.
I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
C
Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskevårdande åtgärder.
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
A
Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskevårdande åtgärder.
I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning.
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
E
Eleven planerar, genomför och utvärderar i samråd med handledare fiskeribiologiska undersökningar.
I samband med undersökningarna värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data.
Eleven gör också enkla sammanställningar och dokumentationer med utgångspunkt från insamlat material och insamlade data.
C
Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskeribiologiska undersökningar.
I samband med undersökningarna värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data.
Eleven gör också noggranna sammanställningar och dokumentationer med utgångspunkt från insamlat material och insamlade data.
A
Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskeribiologiska undersökningar.
I samband med undersökningarna värderar eleven vatten med nyanserade omdömen utifrån insamlade data.
Eleven gör också noggranna och utförliga sammanställningar och dokumentationer med utgångspunkt från insamlat material och insamlade data.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."