Fiskevård 3

kurs
Kurskod
FIKFIS03
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fiskevård 3 relaterar till syftet med ämnet fiskevård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fiskevård 3.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fiskevård 3.

E
Eleven upprättar i samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt.
Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar.
Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och genomför i samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
C
Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt.
Planen innehåller en ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
A
Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt.
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
E
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.
C
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.
A
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.
E
I samband med fältstudier tolkar eleven med viss säkerhet och värderar med enkla omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar.
Eleven redogör också översiktligt för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet.
C
I samband med fältstudier tolkar eleven med viss säkerhet och värderar med enkla omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar.
Eleven redogör också utförligt för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet.
A
I samband med fältstudier tolkar eleven med säkerhet och värderar med nyanserade omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."