Fiskevård 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fiskevård 3 relaterar till syftet med ämnet fiskevård, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om svenska fiskarter samt om olika fiskarters miljökrav, naturliga dynamik och utbredning.
- Kunskaper om fiskevårdande metoder för att bevara och utnyttja våra fiskpopulationer på ett långsiktigt hållbart sätt.
- Kunskaper om verksamheter som har en negativ påverkan på våra fiskbestånd.
- Förmåga att utföra fiskevårdande arbetsuppgifter samt att planera, genomföra och utvärdera fiskevårdande åtgärder.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr utnyttjandet och bevarandet av våra fiskresurser.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera fiskeribiologiska, vattenkemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar.
- Förmåga att bedöma ett vatten utifrån fysikaliska, kemiska och biologiska data.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fiskevård 3.
- Planering, organisation, genomförande och utvärdering av ett mindre fiskevårdsprojekt.
- Informationssökning och upprättande av en projektplan.
- Etiska frågeställningar i samband med fiskevård.
- Ekonomiska beräkningar och kalkyler.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
- Lagar och andra bestämmelser som rör till exempel försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.
- Val, användning och skötsel av teknisk utrustning.
- Utförande av praktiska arbetsuppgifter inom ett fiskevårdsprojekt.
- Tolkning och utvärdering av biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska data.
- Dokumentation och redovisning av genomfört projekt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fiskevård 3.
Eleven upprättar i samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt.
Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar.
Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och genomför i samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt.
Planen innehåller en ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt.
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar.
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn.
Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt.
Resultatet av arbetet är gott.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.
I samband med fältstudier tolkar eleven med viss säkerhet och värderar med enkla omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar.
Eleven redogör också översiktligt för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet.
I samband med fältstudier tolkar eleven med viss säkerhet och värderar med enkla omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar.
Eleven redogör också utförligt för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet.
I samband med fältstudier tolkar eleven med säkerhet och värderar med nyanserade omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."