Manus för film och tv
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen manus för film och tv relaterar till syftet med ämnet film- och tv-produktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, genomföra och distribuera film- och tv-produktioner från idé till färdig produktion med hjälp av modern teknik.
- Kunskaper om och färdigheter i att använda olika produktionsmetoder samt olika berättartekniker, berättarkomponeneter och dramaturgiska grepp som används i film- och tv-produktioner.
- Förmåga att analysera och utvärdera olika typer av film- och tv-produktioner med avseende på målgrupp och utifrån såväl estetiska som etiska perspektiv samt att använda ett relevant fackspråk.
- Kunskaper om lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen manus för film och tv.
- Arbetsprocess från idé till färdigt film- eller tv-manus.
- Manusteori, manusstruktur och dramaturgi.
- Berättarformat, berättarkomponenter och karaktärer för film och tv.
- Målgruppsanpassning av film- och tv-produktioners manus.
- Orientering i olika genrer inom film och tv samt genrernas estetik.
- Metoder för analys av film- och tv-produktioners manus, struktur och karaktärer.
- Relevanta begrepp, till exempel logline, synopsis, beat-sheet och outline.
- Pitchning och analys av marknaden, samt muntlig och skriftlig presentation av idé eller manus i säljande syfte.
- Upphovsrätt och etiska överväganden i samband med arbetet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen manus för film och tv.
Eleven gör en enkel planering av sitt arbete samt skriver i samråd med handledare enkla film- eller tv-manus som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till målgrupp och genre.
Under arbetet gör eleven enkla reflektioner över den egna arbetsprocessen och det egna skapandet samt omarbetar till viss del sina manustexter.
I sitt film- och tv-manusskrivande använder eleven med viss säkerhet dramaturgiska modeller.
Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete samt skriver efter samråd med handledare film- eller tv-manus som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till målgrupp och genre.
Under arbetet gör eleven välgrundade reflektioner över den egna arbetsprocessen och det egna skapandet samt omarbetar sina manustexter.
I sitt film- och tv-manusskrivande använder eleven med viss säkerhet dramaturgiska modeller.
Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete samt skriver efter samråd med handledare avancerade film- eller tv-manus som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till målgrupp och genre.
Under arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna arbetsprocessen och det egna skapandet samt omarbetar sina manustexter.
I sitt film- och tv-manusskrivande använder eleven med säkerhet dramaturgiska modeller.
Eleven redogör översiktligt för olika genrer samt beskriver översiktligt deras estetik.
Eleven redogör även översiktligt för dramaturgisk modell, berättarkomponenter, karaktärer och dramaturgiska grepp som hen använt i sina manus.
Dessutom drar eleven enkla slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat.
Eleven redogör utförligt för olika genrer samt beskriver utförligt deras estetik.
Eleven redogör även utförligt för dramaturgisk modell, berättarkomponenter, karaktärer och dramaturgiska grepp som hen använt i sina manus.
Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika genrer samt beskriver utförligt och nyanserat deras estetik.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för dramaturgisk modell, berättarkomponenter, karaktärer och dramaturgiska grepp som hen använt i sina manus.
Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat.
Eleven ger även välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven gör enkla analyser och utvärderingar av egna och andras dramatiska berättelser och karaktärer i text för rörlig bild.
Analyserna och utvärderingarna inbegriper enkla resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter.
Eleven gör analyser och utvärderingar av egna och andras dramatiska berättelser och karaktärer i text för rörlig bild.
Analyserna och utvärderingarna inbegriper välgrundade resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter.
Eleven gör komplexa analyser och utvärderingar av egna och andras dramatiska berättelser och karaktärer i text för rörlig bild.
Analyserna och utvärderingarna inbegriper välgrundade och nyanserade resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter.
Eleven skriver enkla loglines och förmedlar med viss säkerhet i form av pitch egna idéer i förberedda samtal och diskussioner samt i text.
Eleven skriver loglines och förmedlar med viss säkerhet i form av pitch egna idéer i förberedda samtal och diskussioner samt i text.
Eleven skriver avancerade loglines och förmedlar med säkerhet i form av pitch egna idéer i förberedda samtal och diskussioner samt i text.
Eleven använder med viss säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser.
Eleven använder med viss säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser.
Eleven använder med säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser.
Eleven redogör översiktligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området.
Eleven redogör utförligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området.
Eleven redogör utförligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."